Erling Omvik er ansvarlig redaktør i Fredriksstad Blad. Foto: Kathrine Geard

– Det er ikke rakettforskning

Fredriksstad Blad følger sporene fra Nord-Jyske Medier.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nord-Jyske Medier har vært framholdt som modellen på et fullverdig mediehus i Nord-Europa. Aviser fra hele Skandinavia valfartet noen år til Danmark for å studere hvordan jydene lyktes. Modellen sto så sterkt at danskene etter hvert tok betaling fra de besøkende.

Historieforteller

Nå skal Fredriksstad Blad følge i danskenes fotspor og satser på å arbeide med historiene, ikke mediekanalene. Som Journalisten fortalte tirsdag, skal de i Fredrikstad legge om fra nyttår. Ressursene skal fordeles fifty-fifty mellom nett og papir, mot 10/90 i dag.

– Det innebærer at vi i nedslagsfeltet har en gitt mengde historier vi skal fortelle. Vi ser ikke for oss at for eksempel næringslivsstoff bare skal være på papir eller på nett. Her ser vi for oss en vektlegging. Som en trafikkulykke. Den kan være på topp på nettsiden utover dagen, mens det på papir kan bli viet mindre plass til den. Det er ikke rakettforskning, sier ansvarlig redaktør Erling Omvik i Fredriksstad Blad.

Store ambisjoner

Han forteller at Fredriksstad Blad selv har valgt å kaste avisen ut på dypt vann for å få Mecoms prosjekt i gang. Omvik mener at det derfor også er viktig at avisen har tempo i prosjektet. Omvik forklarer at mediehuset vil få noe hjelp fra Edda Media sentralt, gjennom tilførsel av kompetanseressurser.

Ambisjonene i prosjektet er store. Innen utgangen av 2012 skal nettet stå for 25 prosent av annonseomsetningen i mediehuset. Samtidig skal antall daglige lesere på nettutgaven økes med 35.000 til 65.000.

Omvik mener at da holder det ikke bare å øke publiseringstrykket på tradisjonelt redaksjonelt innhold på nettsiden. Man må også tenke bredere.

– Det hjelper ikke at vi tredobler sakene på nett, det gir oss ikke nok lesere. Vi må ha mer enn det tradisjonelle nyhetsstoffet, som en markedsplass, eller et forum for bloggere som ett tilbud og Mitt FB hvor leserne leverer eget innhold. Vi må ha en klarere portaltankegang.

Holde på sjelen

På spørsmål om avisen nå bryter ned barrieren mellom redaksjon og markedsavdeling, svarer Omvik at Fredriksstad Blad ikke har ambisjoner om å starte egen vektklubb. Han forteller at man i avisen skal ta med seg de samme redaksjonelle verdiene som redaksjonen følger i dag, inn i fremtiden.

– Jeg vil garantere at vi ikke skal bryte ned barrierer når det gjelder tekstreklame, eller at vi skal selge sjelen vår til kommersielle krefter. Når det er sagt tror jeg også at vi som journalister og redaktører innser at dette med å publisere er blitt mer demokratisk og enklere og at vi i stor grad må slippe til lesernes røst i større grad både på nett og papir. Og så tror jeg at FBs nettutgave vil bli en markedsplass som gjør andre ting enn bare å lage nyheter.

Powered by Labrador CMS