FAGBLADGIGANT: LO-leder Roar Flåthen (t.v.) og daglig leder i LO Media, Tore Ryssdalsnes, presenterte i dag det nye LO Media som blir en fagbladgigant etter norske forhold. Foto: Terje I. Olsson

LO Media størst i fagpressen

Den nye sammenslutningen av LO Media og Stiftelsen Aktuell blir største fagbladutgiver innenfor norsk fagpresse med 60 ansatte og 14 titler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Sammenslutningen av LO-fagbladene i privat og statlig sektor til LO Media ble offisielt lansert i ettermiddag. Stiftelsen får 60 ansatte, derav 40 journalister. Innen 2012 skal de samlokaliseres i egne lokaler i Statstilsattes Hus i Møllergata 10 i Oslo sentrum.

Selskapet budsjetterer med en omsetning på 95 millioner kroner i år.

Forhandlet i over to år

LO-leder Roar Flåthen betegnet det nye selskapet som et moderne, framtidsrettet medieselskap som skal være i forkant av utviklingen på sitt felt.

– Selvsagt er det utfordringer, men egentlig ser jeg ikke annet enn muligheter, sa Flåthen.

Sammenslåingen av de to stiftelsene har tatt tid, og forhandlinger har pågått i over to år. I realiteten måtte man få en løsning nå siden sammenslutningen er vedtatt i LOs handlingsprogram for perioden fram til kommende LO-kongress nå i mai.

14 fagblader

Daglig leder for den nye stiftelsen blir Tore Ryssdalsnes som skal styre utgivelse av 14 fagblader. Det største fagbladet i LO-familien, Fagbladet som utgis av Fagforbundet, blir imidlertid stående utenfor LO Media. Det samme gjelder et par mindre blader som Befalsbladet og I skolen. Derimot har LO Media delansvar for et stort antall publikasjoner.

I tillegg til fagbladproduksjon har LO Media som mål å publisere landets beste nettsted om arbeidsliv og arbeiderbevegelsen i tillegg til produksjon av trykksaker og informasjonsmateriell til LO og LO-forbundene.

Nettstedet Fri Fagbevegelse har årlig hatt en sterk vekst og passerte i mai i fjor 100.000 unike bruker per måned.

Fagbladene leses

Ryssdalsnes sier at de gjennomfører jevnlige leserundersøkelser når det gjelder fagbladene, og ingen av bladene har en skår på under 55 prosent leseroppslutning.

– Hovedårsaken til sammenslåingen er å lage en mer robust bedrift som bedre håndterer endrede forbundsstrukturer. Sammenslåingen vil også gi en bedre ressursutnyttelse og organisering.

Bytter stoff allerede

Klubbleder Torgny Hasås i LO Media sier at han ikke regner med så store endringer med det første. Det store fordelen med sammenslåingen ser han først ved samlokalisering i 2012, da man vil få et større profesjonelt journalistmiljø.

– Jeg tror det vil styrke den journalistiske kvaliteten å få et større faglig miljø. Vi driver allerede med stoffutveksling i betydelig grad, så det er ikke noe nytt for oss, sier Hasås.

Powered by Labrador CMS