Yahoo pøser ut nyheter

Minst 2.000 saker om dagen, basert på avtaler med 400.000 frilansere som tjener penger på nettjournalistikk.

Publisert Sist oppdatert

Yahoo har utviklet seg til en av internetts mest populære nyhetskilder ved å samle og presentere andres journalistikk. Nå satser nettgiganten stort i det sterkt konkurransepregete markedet for egenproduserte nyheter, ved å lansere Yahoo Contributor Network.

Assortert innhold

Ifølge USA Today vil Yahoo formidle innhold fra 400.000 frilansskribenter, fotografer og videofotografer som tjener penger online via Associated Content. Dette firmaet ble kjøpt opp av Yahoo i mai.

Yahoo har ikke fornyet Associated Contents kontrakter om salg av nyheter til andre store medieselskaper, som Reuters, Scripps og Fox News. Innholdet skal nå kun presenteres av Yahoo, inkludert egen hjemmeside, Yahoo News, Yahoo Finance og Yahoo Sports.

Forskudd eller klikkbetaling

USA Today skriver at en tredjedel av frilanserne mottar et beskjedent forskudd for sine saker, eller eventuelt et beløp basert på antall klikk de bidrar til. Andre gir avkall på betaling, for «å dele sine synspunkter eller interesser med et stort publikum».

– Endringen vil «styrke vårt engasjement overfor de millioner av mennesker som besøker oss hver dag, og gi nye muligheter for kreative bidragsytere, sier Yahoos administrerende direktør Carol Bartz til USA Today.

600 millioner i måneden

Yahoo forventer å publisere 2000 saker daglig, og ser for seg at antallet vil vokse fra dag til dag.

Yahoos nettjenester har 600 millioner unike brukere i måneden, ifølge selskapets egne tall. En fersk rapport fra Pew Research Center viser at 28 prosent av leserne av nettnyheter i USA foretrekker Yahoo. CNN med 16 prosent og Google med 15 prosent er også store nyhetsformidlere på nett.

Nølende frilansere

Bidragsyterne til Associated Content har ifølge Sabah Karimi, forfatter av The AC Source Book, uttrykt noe nøling rundt lanseringen av Yahoos nye nyhetstjeneste.

– Men bekymringene bør forsvinne om tjenesten tiltrekker et større publikum og, som et resultat, bringer inn mer penger, sier hun til USA Today.

Powered by Labrador CMS