– Vi er glade for at VG har befestet posisjonen som landets desidert største nettsted, sier Gard Steiro.
Foto: Thomas Brun / NTB
Omsatte for en halv milliard i fjerde kvartal:
– God journalistikk har lønnet seg for VG
Et uforglemmelig år, påpeker VG-sjefen.
VG hadde en omsetning på over en halv milliard kroner i fjerde kvartal 2020. Det er en vekst på 6 prosent fra året før, skriver Schibsted i en pressemelding.
De totale inntektene for året endte på 1,8 milliarder kroner.
– God journalistikk har lønnet seg for VG. Vi er lettet over at et vanskelig år ender med vekst, sier VG-sjef Gard Steiro pressemeldingen.
– Fjoråret var uforglemmelig. Pandemien stilte oss på vår største prøve noensinne. Behovet for grundig journalistikk var akutt. Vi er glade for at VG har befestet posisjonen som landets desidert største nettsted, fortsetter VGs ansvarlig redaktør og administrerende direktør.
I dag la Schibsted frem tall for fjerde kvartal 2020, og med det ble også VGs inntektstall offentliggjort.
De totale inntektene for kvartalet endte på 507 millioner kroner, opp fra 477 millioner i fjor. Årsinntektene for 2020 landet på 1,8 milliarder kroner, som er samme nivå som i 2019.
– Det er gledelig å registrere at god journalistikk lønner seg. Selv om flere bransjer er tungt rammet av pandemien, opplever vi at VGs kanaler er attraktive for annonsørene takket være høyere trafikk og flere brukere enn før, sier Steiro.
VG+ hadde ved årsslutt hadde mediehuset over 225.000 digitale abonnenter.
– Vi er fornøyde med at stadig flere velger å betale for journalistikken vår. Hele organisasjonen har strukket seg langt for å styrke tilbudet til abonnentene. I tillegg til å satse på nyhetsfeature og forbrukerjournalistikk, har vi økt investeringene i sportsrettigheter og prisbelønnede dokumentarer. Det virker det som brukerne har satt pris på.
I snitt hadde VG i fjor 36 millioner daglige sidevisninger.
VGTV opplevde over 22 prosent vekst i videovisninger i 2020. Veksten er primært drevet av de store nyhetshendelsene, påpeker VG.