David Montgomery. Foto: Birgit Dannenberg
David Montgomery. Foto: Birgit Dannenberg

Håper Eddas ansatte er livredde

Mediebransjens forretningsmodell har spilt fallitt, mener Mecom-sjefen.

Publisert   Sist oppdatert

På en konferanse i London onsdag sa toppsjefen i Edda Medias morselskap at mediene er nødt til å omstille seg til en magrere fremtid med lavere bemanning og ny struktur.

Redaktører avleggs

Mediene må kvitte seg med sin meningsløse besettelse av døde trær. Aviser er bedre tjent med innholdsdirektører enn ansvarlige redaktører, hevdet han ifølge engelske medier. Utsagnet vekker lite bekymring hos Geir Arne Bore, ansvarlig redaktør i Edda-eide Drammens Tidende.

– Vi forholder oss mest til det vi hører fra Montgomery selv. Det blir vanskelig å forholde seg til dette før vi ser det presentert som en reell problemstilling. Her i Norge er redaktøransvaret er veldig trygt forankret i Eddas redaksjonelle policy og i Redaktørplakaten, sier han til Journalisten.

Ikke redd

Bore påpeker at vi i Norge nå ser en dreining tilbake fra en-leder til to-leder-modellen. I Drammens Tidende er toppledelsen delt mellom Bore som ansvarlig redaktør, og Mette Throndsen som administrerende direktør i Edda Media Buskerud AS og Drammens Tidende. Throndsen er også en av de best betalte sjefene i hele Buskerud.

Ansvarlig redaktør Håkon Borud i Tønsbergs Blad er heller ikke redd for jobben.

– Dette er tanker Montgomery har delt med oss lenge. Min erfaring er at selv om han utfordrer oss, så har han respekt for kulturforskjellene som finnes i Mecom, sier Borud. – Jeg tror neppe du får se noen sjefredaktører i Edda skifte tittel til innholdsdirektør i nærmeste fremtid.

Best på nett, men ikke nok

Til de fremmøtte på AOPs Digital Publishing Summit sa Montgomery at Mecom totalt kom til å få et samlet tap i annonseinntekter på 200 millioner Euro i år.

Han mente Norge er klart best på å tjene penger på nett, men påpekte at det ikke er nok: Selv om resten av Mecoms divisjoner tjente like mye som Edda Media på nett, ville det bare bidra med 50 millioner Euro i ekstra annonseinntekter. Langt fra nok til å kompensere tapte annonseinntekter på papir, men et steg i riktig retning.

Mer kommers

Montgomery presiserte at det er entusiasme for nettutvikling på grasrotnivå i Mecoms norske aviser, men la til at han håper de ansatte er livredde for endringene som tvinger seg fram. Bore lar seg heller ikke skremme av det utsagnet.

– Vi har eiere som utfordrer oss til å bli like viktige på det digitale som på papir og vet at vi må jobbe knallhardt for å bevare posisjon og innflytelse. Dette er ikke noe som kommer av seg selv, og vi utfordres spesielt til å tenke nytt i forhold til forretningsmodell.

I Budstikka, hvor Mecom er deleier, uttalte nettsjef Dag Otter Johansen nylig på en konferanse at innovasjon nå blir styrt veldig klart mot kommersielle tjenester, og avisen lanserte nylig Budstikka-guiden – en ”Gule Sider”-tjeneste for Asker og Bærum.