Adm. dir. Kjell Vidar Bergo (t.h.) og redaktør Bjarne Tormodsgard valgte danske Saxotech for Hallingdølen. Foto: Kathrine Geard
Adm. dir. Kjell Vidar Bergo (t.h.) og redaktør Bjarne Tormodsgard valgte danske Saxotech for Hallingdølen. Foto: Kathrine Geard

Valgte sin egen vei

Hallingdølen ventet ikke på MBL. Spesielt fornøyd med videoløsningen på nett.

Som Journalisten meldte tidligere torsdag tilbyr Mediebedriftenes Landsforening nå en enkel og rimelig modell for digitalpublisering, spesielt beregnet for norske småaviser. Ni aviser deltok i MBLs arbeid med prosjektet, men én av dem brøt tidlig ut og valgte sin egen vei.

- Vi hadde i realiteten allerede bestemt oss for å velge løsningen til Saxotech Online. Men vi ble med i MBL-prosjektet fordi det var interessant å høre hva andre mindre aviser tenkte om digitale plattformer. Konklusjonen vår ble imidlertid at vi var kommet for langt i vårt eget prosjekt til å ta et sidesteg, sier administrerende direktør Kjell Vidar Bergo i Hallingdølen.

I eget hus

Avisa trakk seg derfor ut av samarbeidet og lanserte sin egen betalingsmodell for digitale produkter, populært kalt Ål Inclusive, i november 2011. Bergo legger ikke skjul på at Hallingdølen foretrekker en modell der det aller meste skjer i eget hus, uten at innholdet sendes ut i verden slik tilfellet er med MBL-modellen.

- Vi mente at Saxotech var framtidens løsning. Her har vi ett verktøy, journalistene skriver kun én versjon av sakene og de er ute når vår egen desk har haket den enkelte artikkelen av for publisering på de ulike plattformene. Vi har ferdig riggete maler som sørger for det. Dette var riktig vei for oss, istedenfor å administrere én og én kanal. I det hele tatt har vi veldig gode erfaringer med vår løsning.

Levende bilder

Bergo oppfattet at MBL-prosjektet fokuserte for mye på nettbrett.

- MBL-løsningen er sikkert også flott. Men for oss virket såkalt geotagging på sidene tuklete. I tillegg var det etter vår oppfatning for mange parter inne i produksjonen. Når det gjelder vår egen løsning er vi også veldig fornøyd med muligheten av å legge ut videosnutter. Våre folk tar masse gode videoer. Det er en viktig bit av helheten for oss.

Ifølge Bergo har det vært enkelt å implementere video i den daglige produksjonsflyten. MBLs modell har foreløpig ikke like stort fokus på levende bilder, ifølge fagsjef Geir Engen.