TNS fikk fornyet tillit
Skal fortsette og utvide målingene av nordmenns nettbruk.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Med mindre de andre konkurrentene har gode innsigelser på anbudstildelingen, skal TNS Gallup levere trafikkmålinger på nett også i fremtiden.
Kan klage
Sju tilbydere har konkurrert om å få anbudet som kan vare inntil fire år. De seks som ikke vant fram har to uker på seg å klage vedtaket.
– Så vi vil ikke forhandle med dem før klagefristen er gått ut. Det vi har bedt om er tilbud på målinger av cookies (i nettlesere, red.anm.). Vi mener vi må ha en slik måling i bunnen, fordi man trenger sammenlignbare tall mellom de forskjellige nettstedene. I tillegg har vi bedt om å få på plass et panel, altså et representativt utvalg brukerne. Det vil gjøre at vi får grundigere lesertall på nettsidene. Slikt har vi ikke hatt tidligere, sier fagsjef for digitale medier Geir Engen i Mediebedriftenes Landsforening.
Engen forteller at med lesertall vil man kunne presentere hvem brukerne er i større grad enn i dag, slik andre mediekanaler gjør.
Fire år
I tillegg vil MBL også ha målinger av videostreaming.
– Og ikke nok med det. Vi skal også ha opp et lite panel som måler all trafikk, også de nettstedene som ikke er med i undersøkelsene våre. Vi vil få målt Google og Facebook.
Dersom TNS Gallup blir stående som anbudsvinner, har MBL mulighet til å vurdere en avtale på enten fire år, eller to pluss to år.
Blant tjenestene TNS leverer på oppdrag fra MBL er den ukentlige topplisten.