Google søker seg ut av Kina

Reagerer sterkt på en rekke hackerangrep. Vil fjerne sensur på sin søkemotor i partistaten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Google hevder å kunne bevise at hackerangrepene har hatt som mål å få tilgang til Gmail-kontiene til kinesiske menneskerettighetsaktivister, både i hjemlandet og andre steder i verden.

I en oppsiktsvekkende kunngjøring varsler Google at selskapet ikke lenger vil akseptere sensur på sin kinesiske søkemotor. Dersom myndighetene ikke godtar dette, truer søkegiganten med å trekke Google.cn fra det kinesiske markedet, fire år etter lanseringen.

Aksepterte sensur

I kunngjøringen fra Google heter det at selskapets undersøkelser har avdekket at de selv og minst 20 andre storkonserner ble utsatt for hackerangrep i desember. Blant disse er Adobe Systems, som ifølge Cnet news har bekreftet et angrep på sine sikkerhetssystemer.

I 2006 ble Google kritisert for å akseptere en viss offentlig sensur av søkeresultatene til sin nyetablerte, kinesiske søkemotor. Selskapet argumenterte med at det kinesiske folk ville få økt tilgang til informasjon, noe som ville veie opp for begrensningene. Men erfaringene fra den kinesiske virksomheten er ikke gode, og Google har siden angret på sensursamarbeidet.

Vurderer framtiden

«Disse angrepene og overvåkingen de har avslørt, kombinert med forsøk det siste året på ytterligere å begrense ytringsfriheten på nettet, har fått oss til å konkludere med at vi bør vurdere mulighetene for vår virksomhet i Kina. Vi har bestemt at vi ikke lenger er villige til å fortsette å sensurere søkeresultatene på Google.cn, skriver David Drummond, sjefjurist hos Google.

De neste ukene vil Google diskutere med den kinesiske regjeringen om det i det hele tatt er grunnlag for selskapet å drive en ufiltrert søkemotor innenfor lovens grenser i Kina. Hvis ikke, nedlegger Google sin virksomhet i landet.

Ikke størst

Googles søkemotor er ikke størst i Kina, slik situasjonen er i andre deler av verden. Baidu er dominerende, angivelig med en andel på 63 prosent av søkemarkedet i Kina i september 2009.

Representanter for Googles konkurrenter Microsoft og Yahoo har ikke kommentert hvorvidt selskapene vil endre sine retningslinjer for søk i Kina, i lys av Googles beslutning.

En representant for Microsoft har ifølge Cnet uttalt at selskapet ikke har noen indikasjoner på at noen av deres eposttjenester er blitt utsatt for angrep.

Powered by Labrador CMS