Økende press mot Google i Europa

Protester også i Tyskland mot selskapets støvsuging av annonsemarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Kort tid etter at Frankrikes president Nicolas Sarkozy tok initiativ til å vurdere en skattlegging av Google i Frankrike, melder de tyske avis- og magasinutgiverne seg på banen i kampen mot søkegiganten. Utgiverorganisasjonene VDZ og BDZV har klaget Google inn for landets konkurransemyndigheter.

Vil ha rettferdig andel

Det presise grunnlaget for klagen er ennå ikke er kjent, ifølge Deutsche Welle. Men de tyske utgiverne har tidligere uttrykt at Google tjener seg rik på deres redaksjonelle innhold på nett, uten å tilby dem en rettferdig andel av annonseinntektene.

Et av de viktigste punktene i klagen antas å dreie seg om utdrag fra innholdet på medienes nettsteder, og nyhetsartikler som vises i lister på Googles søkeresultater. De tyske utgiverne sier at Google ikke har betalt for bruken av disse artiklene, og at regelverket må strammes inn for å beskytte rettighetshaverne mot plagiat.

Også en tysk netthandel og et nettsted for elektroniske kart har klaget Google inn for konkurransemyndighetene.

– Betaler milliarder

Googles tyske talsmann Kay Oberbeck sier at selskapet er trygg på at det ikke har gjort noe galt.

«Vi er svært villig til å forklare våre produkter og forretningsmetoder for konkurransemyndighetene. Vi er overbevist om at disse er i tråd med tysk og europeisk lov,» sier Oberbeck, ifølge Deutsche Welle.

Oberbeck forteller at Google i 2009 betalte 4,2 milliarder euro (34,5 milliarder kroner) til utgivere verden over. I Tyskland alene tjener Google nær 1,2 milliarder euro i året på annonser som plasseres ved siden av vanlige søkeresultater.

Powered by Labrador CMS