Bruker Facebook med måte
GD sluser flomnyhetene til egen nettavis.
Gudbrandsdølen Dagningen vil ikke at flommen bare skal løfte Facebook. Derfor holder avisa fast ved strategien om å satse på egen nettside og begrense aktiviteten i sosiale medier.
Dølen, lokalavisa som kommer ut på Vinstra og dekker kommunene Ringebu, Sør-Fron og Nord-Fron, valgte å dekke storflommen via sin Facebookside, og har fått mye skryt for innsatsen. Men GD valgte en annen strategi.
Bygger selv
– Vi satser på å styrke vår egen nettside og merkevare framfor å styrke Facebook, sier redaktør Kristian Skullerud. Han mener det ga gode resultater under flommen:
– GD.no har normalt 60.000 unike brukere i uka. Flommen økte trafikken til 135.000 (søndag til søndag), forteller han.
Sidevisningene skjøt også voldsomt i været. Mens nettavisa normalt har rundt 4 millioner sidevisninger på en måned, hadde den 2,9 millioner visninger i pinsehelgen. Trafikkveksten gir også større annonseinntekter fra samkjøringen.
Leserhjelp
Avisa har dekket flommen via oppdateringer av nettutgaven, og mener det har fungert godt. Skullerud opplyser at reporterne legger løpende nyheter rett ut på nett, også når de er ute i felt. I tillegg dekket GD flomutviklingen løpende med Cover it Live, men det var bare på mandag.
Nettutgaven har bidratt sterkt til avisas tilfang av flombilder. Over 600 er sendt inn fra leserne, og der har nettutgaven vært et sentralt instrument.
– Vi bruker mest Facebook for å tease saker og bringe folk til DG.no, sier Skullerud. Samtidig har avisa erfart at debatt og informasjon fra leserne fungerer langt bedre på det sosiale nettverket enn på egen nettside. GD kom sent i gang på Facebook, men passerte onsdag 9.000 tilhengere der.