Tidligere Dagblad-journalist Susanne Sollid Kaluza blir Nettavisen-blogger. Foto: Adrian Øhrn Johansen/Dagbladet
Kaluza inn i Nettavisens bloggstall
Men Gunnar Stavrum avviser at bloggsatsingen gir store inntekter.
Før sommeren sluttet Susanne Kaluza som journalist i Dagbladet. Hun valgte i stedet å satse på blogging på heltid.
Denne uken skriver hun kontrakt med Nettavisen. Dermed får de oppgaven med å selge annonser til bloggnettstedet susannekaluza.com. «Signeringen» kommer kort tid etter at NA24 meldte at gravejournalist Kjetil Stormark begynte å blogge for nettstedet.
– Det innebærer en outsourcing av annonsesalget til en hyggelig og profesjonell annonseavdeling. Jeg er journalist og best på å skrive og utvikle innhold. De tar seg av den kommersielle biten, sier Kaluza om den nye avtalen.
I tillegg kan nettstedet plukke opp saker og lenke dem opp via forsiden til Nettavisen eller Side 2, som er underholdningsdelen av nettstedet. Kaluza beholder redaktøransvaret på nettstedet sitt.
Bakgrunnen for at hun valgte Nettavisen som samarbeidspartner er deres erfaring på blogging og det Kaluza beskriver som et profesjonelt apparat.
– Også kom de med et hyggelig tilbud til meg.
Får andel
– Hva ligger det av kroner i dette for deg?
– Jeg må tjene jo penger for å skrive. Det kommer annonser på bloggen. Nettavisen får en cut av de inntektene, så får jeg resten. Da har jeg en god grunninntekt i bånn.
Hun vil ikke spesifisere beløp, men sier at hennes foreldreblogg har fordelen av en tydelig målgruppe. Kaluza sier hun allerede har fått flere henvendelser fra potensielle annonsører.
– Nå kan jeg sende dem videre til annonseavdelingen i Nettavisen.
Bloggeren sier det ikke er snakk om noe redaksjonelt samarbeid i form av at hun må stille opp for Nettavisen. Heller ikke at hun ikke kan stille opp hos andre.
– Jeg eier fortsatt meg selv.
– Ikke hoveddriver
Sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen avviser at inntektene fra bloggerne utgjør en stor del av mediehusets inntektsstrøm. Han er opptatt av å fremheve det gjensidig utbyttet i at Nettavisen får innhold og at bloggerne slipper å selge annonser og kan konsentrere seg om å skrive og ta bilder.
– Jeg tror man overdriver inntektskildens størrelse. Noen bloggeres temaer har stort potensial, mens andre har mindre. Men inntektene fra dette er ikke en hoveddriver i Nettavisens satsing, sier Stavrum.
- For Nettavisen er det på kort sikt viktigst å rekruttere nye, spennende stemmer i det offentlige ordskiftet. Men på lang sikt kan det bli en viktig inntektskilde.
For bloggernes del legger han til at det er store variasjoner i inntektene. Avhengig av bloggens popularitet kan noen tjene en god årslønn, mens andre kan tjene vesentlig mindre.
På spørsmål om strategien bak bloggsatsingen viser han til det amerikanske nettstedet Huffington Post.
– Det er et av de mest populære og raskest voksende nettstedene. Den ligner Nettavisen fordi de ikke har noen papiravis i ryggen. Og er en outsider fordi det har flere bloggere og kommentatorer enn andre.
Sjefredaktøren sier fellesnevneren for alle er at skribentene selv redigerer den enkelte blogg, og at de har et kommersielt samarbeid.
– Er dere på jakt etter trafikken her?
– Først og fremst er vi på jakt etter innholdet. Også ligger det en kommersiell side i det.