Redaktør Helge Øgrim i Journalisten. Foto: Birigt Dannenberg
Redaktør Helge Øgrim i Journalisten. Foto: Birigt Dannenberg

Sludder i NRK

(KOMMENTAR): Kveldsnytt og nett om dumme amerikanere.

NRK Nyhetene meldte i går kveld at én av tre amerikanere ikke tror månelandingen fant sted. Uten kilde, trolig fordi slike ikke fins.

Innslaget på Kveldsnytt handler om nye bilder fra romfartsorganisasjonen NASA. Disse er så presise at de viser fotavtrykk fra astronautene som gikk på månens overflate i 1969.

– Dette er sporene av noe som hver tredje amerikaner ikke tror skjedde, heter det i tv-innslaget.

De tror i stedet at «landingen» fant sted i et filmstudio, legger reporteren til. De samme opplysningene presenteres i NRKs nettsak om NASA-bildene.

Det er en artig fortelling om dumme mennesker i et fremmed land, godt egnet til å fange oppmerksomhet om gode bilder fra verdensrommet. Men ikke noe tyder på at den er sann.

Verken Kveldsnytt eller NRK.no henviser til noen tydelig kilde for påstanden. Det burde man, nettopp fordi den er oppsiktsvekkende. Kan det virkelig ha seg slik at en tredel av de gjennomgående patriotiske amerikanerne tror nasjonens største teknologiske øyeblikk er en bløff? En så påfallende opplysning burde mane til at man sjekker flere ganger etter mottoet: Men er det sant?

NRK underbygger opplysningen slik:

«Forskjellige meningsmålinger i USA tyder på at en av tre amerikanere er overbevist om at NASA lurte hele verden i 1969.»

Det ringer allerede en liten alarmklokke ved formuleringer som «forskjellige» og «tyder på», så jeg forsøkte å sjekke påstanden via en post på Facebook.

Den samtalen har foreløpig frambrakt en lett tilgjengelig Wikipedia-oppføring, der det framgår at 6 prosent av amerikanerne i 1999 tvilte på månelandingen. Ytterligere én meningsmåling er gjengitt her (via Øyvind Strømmen). Feilmarginen er oppgitt til 3 prosent, og det virkelige tallet på tvilere kan altså ha vært så lavt som 3 prosent, ikke 33.

Jeg har spurt reporteren Hallvard Sandberg om hvordan NRK forklarer den oppsiktsvekkende påstanden:

Sandberg forteller at han var romfartsnerd alt i oppveksten og fungerte som «hjelpelærer» i astronomi da han gikk på barne- og ungdomsskolen. Han mener bestemt å husk så høye anslag over månetvilere alt fra den gang, og inntrykket er bestyrket av de mange aktive konspirasjonsteoretikerne på nettet.

På stående fot kan ikke Sandberg belegge informasjonen, og sier det er mulig han har begått en tabbe. Men noen minutter senere ringer han tilbake:

– Jeg har snakket med (NRKs romfartsekspert, red.anm.) Erik Tandberg, og han mener å ha sett enda større anslag.

489.000 nordmenn så Kveldsnytt onsdag kveld.

(Takk til George Gooding for lenke til TV-innslaget. Han har også kommentert saken.)