Medietilsynet fant to mindre feil ved en kontroll av merking av produktplassering hos tv-kanaler, opplyser Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Foto: Medietilsynet
Medietilsynet avdekket to feil ved kontroll av produktplassering
Fant feil hos TV 2 og Matkanalen.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
I en kontroll av programmer med produktplassering hos TV 2, TVNorge og Matkanalen fant Medietilsynet to mindre feil.
Feilene ble funnet hos Matkanalen og TV 2, opplyser tilsynet i en pressemelding.
Hos TV 2 var ikke produktplasseringen merket etter andre reklamepause i en episode av «Jakten på kjærligheten», sendt første gang 16. november i fjor. På Matkanalen var ikke produktplasseringen merket i slutten av programmet «Progressiv Thai med Terje Ommundsen», som blant annet ble sendt 14. november 2020.
– Fordi vi bare fant to mindre brudd på regelverket, velger vi i disse tilfellene å veilede kanalene fremfor å gi formelle sanksjoner. TV 2 og Matkanalen hadde ett tilfelle hver av manglende merking, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling, Hanne Sekkelsten, i Medietilsynet.