Komiker Harald Eia har sendt PFU-klage mot TV 2.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Presseetikk
Harald Eia klager TV 2 til PFU
Klager inn ME-artikkel.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Komiker Harald Eia har klaget TV 2 inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU), skriver Aftenposten.
Den innklagede artikkelen handler om ME-forskning og -behandling.
Ifølge Eia handler klagen om presseetikk, ikke om ME i seg selv. Komikeren reagerer på at det ikke opplyses at journalisten med byline på artikkelen, Pål S. Schaatun, tidligere hadde tatt initiativ til pengeinnsamling for ME-forskning.
Pengene fra innsamlingen ble gitt til ME-foreningen, som er kilde i artikkelen.
Eia har klaget TV 2 inn for brudd på punkt 2.2 og 2.3 i Vær varsom-plakaten, henholdsvis om å unngå bindinger og dobbeltroller og om å være åpen om bakenforliggende forhold som kan påvirke lesernes oppfatning av artikkelen.
Dagbladet har tidligere omtalt kritikk mot at TV 2 ikke opplyste om Schaatuns innsamling, som han tok initiativ til før han ble TV 2-ansatt.
Nyhetssjef Fredrik Kirkevold i TV 2 vedgår overfor både Dagbladet og Aftenposten at dette burde vært opplyst om i artikkelen, som i ettertid har blitt oppdatert med opplysningen.
Les mer om klagen hos Aftenposten.
Nylige artikler
NRK sender reportere til Venezuela
Er media vår tids luditter?
17 kjappe
Fornøyde med lønnsoppgjøret i Watch Media
Alle mann til årene – NRKs bokanmelder dekker VM
Mest leste artikler
VM-sponsorplakat på NRK: – I grenseland for hva som kan aksepteres
Den importerte vreden: Hvordan Espen Teigen kopierer Tommy Robinson
Moms er ikke moro. Men 2,5 milliarder er heller ingen spøk
– Hadde ikkje rustninga på
Alle mann til årene – NRKs bokanmelder dekker VM