Fra nyttår finansieres lønna til Harald Klungtveit av innholds=markedsføring
Minst 4 millioner kroner i året må den nye arbeidsgiveren få inn.
Som Journalisten fortalte i september har Harald Klungtveit sagt opp jobben i Dagbladet for å begynne som redaktør i en ny nettavis som sorterer under Filter Media. Det ble den gang kjent at en annen Dagblad-journalist, Pål Nordseth, også har sagt opp for å bli ansvarlig redaktør for Filter film og tv.
Tirsdag holdt folkene bak Filter, Even Aas-Eng og Lars Eide orientering om hva det nye selskapet skal gjøre, og det mest oppsiktsvekkende er at de ikke skal ha inntekter fra tradisjonell reklame.
Ifølge en melding skal Filter helt og holdent finansieres av native advertising eller betalt innhold. En reklameform Klungtveit hittil har stått på barrikadene mot noen deler av denne finanseringen. Særlig der skillet mellom redaksjonelt innhold og markedssiden reduseres eller fjernes helt. Han har tidligere blant annet klaget inn VG for tjenester knyttet opp til salg av klær i artikler på MinMote.
Klungtveit sier til Journalisten at han ikke ønsker å kommentere den nye jobben sin så lenge han er ansatt i Dagbladet.
Klare ambisjoner
Styreleder Aas-Eng sier at de har hatt, og helt sikkert vil ha diskusjoner rundt forretningsmodellen. Han opplyser at de ansatte mener forretningsmodellen er uproblematisk i forhold til debatten om sammenblanding av redaksjonelt innhold og reklame.
– Vi har diskutert dette mye, men det er en diskusjon som ikke har en klart definert start og slutt. Når vi lanserer Filter Partner skal det være tydelig merket. Både selve nettstedet og artiklene. Det skal være ikke være noen tvil hos leserne.
Aas-Eng sier at målet med nettstedet er å tjene penger og vokse organisk. Det betyr at de neste år må ha minst 4 millioner kroner i inntekter på nettavisene, men ambisjonene er vesentlig mer enn det.
Native, sier han, er et godt og attraktivt annonseprodukt som genererer de beste resultatene for annonsørene. Dessuten er det en av de viktigste inntektskildene for mediene inn i fremtiden. På den måten skal de nå minimumsmålet, og gjerne en langt høyere inntektsambisjon enn som så.
– Jeg håper at vi er flere ansatte ved utgangen av året enn vi begynte året med. Både på kommersiell og redaksjonell side. Hvis vi har inntektene til å forsvare det.
Trenger flere typer annonser
Direktør for Digitale Medier Erik Kristiansen i mediebyrået Mediacom anslår at markedet for native advertising i år er på noen titalls millioner kroner. Han mener annonseformen er interessant, men at det krever involvering og konsentrasjon hos brukerne.
Annonsørene vil også i fremtiden trenge både overfladiske raske budskap slik at leserne blir minnet på budskapet gjennom tradisjonelle annonser, samtidig som de i andre anledninger får mulighet til å fordypet seg.
Derfor trenger man i fremtiden begge typer annonseformer, sier Kristiansen. Han er spent på hvordan produktet fra Filter vil se ut. På den ene siden vil det trolig få et troligere inntrykk for brukerne, men må den andre siden kan det også bli vanskeligere å skille mellom reklame og redaksjonelt innhold.