Foto: Martin Huseby Jensen

Flere unge leser magasiner

Vekst hos spesialbladene, fortsatt nedgang for de brede aktualitetsmagasinene, det viser nye lesertall.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Det er spesielt interessant at det er vekst i del magasingrupper som henvender seg til yngre lesere, sier Helge Holbækk-Hanssen, fagsjef marked i MBL.

Stort sett stabile tall

Lesertallene som ble lagt fram av TNS Gallup i dag viser at det kun er mindre endringer i magasinmarkedet sammenliknet med tallene fra februar. Nisje- og kvinneblader fortsetter fremgangen, mens de brede aktualitets magasinene, som Se og Hør, fortsetter å miste lesere.

– Det er imponerende at magasinene klarer å holde på leserne til tross for den digitale transformasjonen. Det tyder på at bildet er mer nyansert enn man får inntrykk av i den daglige debatten på mediesidene, sier Holbækk-Hanssen.

Nisjevekst

Bolig og interiørbladene har samlet sett en vekst på tre prosent. Størst vekst har Hus & Bolig, Boligdrøm og Rom 123. Størst tilbakegang har Bonytt.

Kategoriene «mat og helse», «sport, helse og fritid», og «innsikt og økonomi» har alle en samlet en fremgang på to prosent. Vinnerne er i form, Mat fra Norge, Det Nye Shape Up, National Geographic  Norge, Terrengsykkel og Reiselyst mens både Bonytt og Illustrert Vitenskap taper lesere.

– Nisjifiseringen av mediebruk er en generell trend, også internasjonalt. Norske leser skiller seg ellers ut som storkonsumenter uavhengig av medieplattform og kanal, sier Holbæk-Hansen.

Færre voksne kvinner

Kvinnebladene kan samlet vise til en leservekst på mellom to og fire prosent. I gruppen «kvinne» kan både Costume, Stella og Tara vise til en solid vekst, mens i gruppen «ung kvinne» er det særlig Woman som har fremgang.

Alle de brede ukebladene i kategorien «voksen kvinne» (Allers, Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien) går tilbake med mellom fire og seks prosent.

Aktualitetsbladene Her & Nå og Se og Hør Tirsdag mister lesere, mens Se og Hør Weekend øker.

Endret målemetode

Målemetoden for magasiner og ukepresse ble endret da MBL byttet leverandør av lesertall. Tallene er derfor kun sammenliknbare med tallene fra februar i år.

Powered by Labrador CMS