Redaktør Helge Øgrim i Journalisten. Foto: Birigt Dannenberg
Redaktør Helge Øgrim i Journalisten. Foto: Birigt Dannenberg

Veldig godt jobba

(LEDER:) Dagbladets journalistiske seier. 

Publisert Sist oppdatert

Det startet i januar. Dagbladet rapporterte at Audun Lysbakkens departement hadde lagt alt til rette for at SV-ungdommen skulle få statsstøtte til selvforsvarskurs for unge jenter, bare de sørget for å bytte navn på gruppa som organiserer dette arbeidet. Andre fikk ingen mulighet til å søke om disse skattekronene.

Svært langsomt kom flere medier på banen, innimellom visitter på motsatt banehalvdel. Men Dagbladet eide skandalen som klart grenser til politisk korrupsjon fra begynnelsen til den foreløpige slutten; statsrådens avgang og valg til partileder. Dokumentasjonen har vært så solid og viktig at avisa tilmed fikk ros fra talerstolen på SVs landsmøte.

 Norsk mediekritikk handler gjerne om at journalister løper i flokk ved lukten av blod, og at vi blåser småsaker opp til store. Den har ofte mye for seg, men Lysbakken-affæren forteller en helt annen historie.

En avis som hissige nettdebattanter hyppig kaller “sosialistisk”, spadde opp informasjon som felte regjeringsmedlemmet med størst oppslutning på den politiske venstresiden. Aviser med sterkere historisk forankring til høyre, forsto sent hvor alvorlige regelbruddene og utfluktene var. Kommentariatet trakk i flere retninger helt til utfallet sto klart.

 Dagbladet er kanskje den norske publikasjonen med størst avstand mellom de faglige ytterpunktene. Sludder og sladder får påfallende stor plass i forsøket på å vinne lesere. Senest under SVs landsmøte maktet avisa å svekke inntrykket av undersøkende innsats med en aldeles tåpelig vinkling på Kristin Halvorsens sko, uten at det gjorde større skade eller virket særlig rart. Heldigvis har Dagbladet også andre sider.

 For den journalistiske seieren i Lysbakken-skandalen er ikke enestående. Hakkekyllingen blant norske aviser har maktet å bremse et dramatisk omdømmefall med hard satsing på egne nyheter. Det sterke søkelyset på politisk og økonomisk svindel i SOS Rasisme, kampanjejournalistikk i beste forstand, klippet over et sugerør som ikke sto alene i den statlige punsjebollen. Avisas utrettelige etterforskning av grov utnytting og sosial dumping i renholdsbransjen, fortjener like mye oppmerksomhet og ros.

 Den målbevisste satsingen har også bidratt til å stanse opplagsraset. Gratulerer, Dagbladet!