Helle Skjervold på jobb i det skotske høylandet. Foto: privat
Aftenpostens Helle Skjervold blir PR-sjef i Google
Forlater Schibsted-avisen etter ti år.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
– Jeg var i utgangspunktet ikke på utkikk, men ble oppfordret til å søke. Google er et selskap jeg har vært fascinert av i lang tid.
Det sier journalist Helle Skjervold som denne uken forlater Aftenposten etter 10 år. Fra mandag er 31-åringen ansatt i Google Norge der hun skal være pressesjef.
Tro på Googles verdier
– Jeg er ansatt for at det skal bli enklere å få tak i Google. Jeg skal svare på pressehenvendelser og jobbe med å øke bevisstheten om Googles mange ulike prosjekter og produkter i Norge.
Det blir første gang at Google har en egen talsperson i Norge. Tidligere er det ulike PR-byråer som har hatt dette på oppdragsbasis.
Styreleder Ole Jacob Sunde i Aftenpostens eier Schibsted har flere ganger gått hardt ut mot Facebook og Google. Han har også kritisert sistnevntes skattemodell. Som kjent har mange av de annonseinntektene mediene har tapt funnet veien til aktører som Facebook og Google.
– Jeg tenker ikke på det på den måten. Google er et selskap jeg vil jobbe for fordi jeg tror på de verdiene selskapet står for, som åpenhet, at de er ekstremt innovative og at de setter brukeren i fokus. Og så håper jeg at mediene skal finne bærekraftige forretningsmodeller.
Skjervold sier at hun har hatt 10 fantastiske år i Aftenposten. De siste månedene har hun jobbet i A-magasinet etter at London-kontoret, der hun var korrespondent fra 2013, ble lagt ned mens hun hadde mammapermisjon.
Hun har tidligere jobbet som sportsreporter, kulturjournalist og anmelder i Aftenposten, samt som nyhetsleder for nettnyheter. Skjervold er utdannet i journalistikk og sosiologi fra UiO, og har en mastergrad i Social and Public Communication fra London School of Economics.