Journalist og programleder Marte Spurkland i TV 2s program Helsekontrollen som var saksøkt av PM International etter en omtale av selskapets vitaminpulver i 2017. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Journalist og programleder Marte Spurkland i TV 2s program Helsekontrollen som var saksøkt av PM International etter en omtale av selskapets vitaminpulver i 2017. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

TV 2 frifunnet i helsekostsøksmål

Krevde 50 millioner kroner.

Published   Updated

Helsekostfirmaet PM-International vant ikke fram da de krevde 50 millioner kroner i erstatning fra TV 2 for å ha omtalt bedriften som et pyramideselskap.

Kanalen vant på alle punkter i dommen fra Oslo tingrett. PM-International må dekke TV-kanalens sakskostnader på omtrent en halv million kroner.

Det var i programmet Helsekontrollen i november 2017 at det tyske selskapet ble omtalt som et pyramideselskap som selger sukkerpulver. Helsekostfirmaet gikk til sak og mente påstandene både var uriktige og injurierende.

Vurderer anke

PM-International vurderer om de skal anke dommen. Selskapet mener dette var en prinsipielt viktig sak å få prøvd for norsk rett.

– Norsk rett mener altså pressen er fritatt for ansvar når de på falske premisser skader selskaper de omtaler, og vi anser dette som farlig, uttaler selskapet i en kommentar til dommen.

Selskapet mener TV 2 med sitt ordvalg hinter til at de er en useriøs aktør med en ulovlig forretningsmodell, noe PM-International avviser.

Kritisk forbrukerjournalistikk

TV 2 er på sin side fornøyd med dommen og mener kanalen ikke kunne leve med et annet utfall.

– Vi har på nytt fått bekreftet at vår kritiske journalistikk er berettiget og på ingen måte rettsstridig. Dette var helt nødvendig for at TV 2 og andre redaksjoner skal kunne drive kritisk forbrukerjournalistikk, sier sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes i TV 2.

– Det er en belastning for den kritiske journalistikken når mektige næringsvirksomheter først prøver hva de kan for å ikke besvare journalistenes spørsmål, og deretter bruker alle sine ressurser på å trekke mediet og journalistene for retten i lange og kostnadskrevende prosesser.

TV 2-saken ble også klaget inn for Pressens Faglige Utvalg, som i fjor kom fram til at TV 2 ikke hadde brutt god presseskikk.

LES OGSÅ: