Går sammen om lesebrett

De tre store ukebladselskapene utvikler felles lesebrettløsning.

Publisert Sist oppdatert

Aller, Bonnier og Egmont vurderer en felles nettbutikk for magasiner tilpasset lesebrett, heter det i en melding fra selskapene. Samarbeidet kalles Nordic Digital Magazine Initiative.

Jobber med annonseløsninger

– Lesebrettmarkedet beregnes å vokse raskt, og det vil skape muligheter for fantastiske brukeropplevelser. Men vi vet også at det er viktig å starte en dialog med våre annonsører om hvordan reklame og formater skal være i de digitale magasinene. Gjennom NDMI sikrer vi at vi jobber for et åpent marked for leserne og annonsørene, sier Kjeld Lucas, CEO i Egmont Magazines.

Det nye initiativet har ifølge meldingen som mål å skape en leseopplevelse som klarer å gjenskape og utnytte de forskjellige merkevarenes karakter.

Vil gå opp hele verdikjeden

De tre aktørene skal også sette en standard for magasinpublisering som kan håndtere ulike plattformer og ulike lesebrett og initiere en bred diskusjon med annonsemarkedet om standarder, målemetoder og annonseløsninger.

Vi utgir hundrevis av titler, som når millioner av lesere hver måned. Det er viktig at vi har en dialog med alle partnerne i verdikjeden, fra hardwareleverandører og butikker til annonsører og lesere. Alt dette gjør vi for å gi leserne en opplevelse de setter pris på og er villige til å betale for. Vi tror NDMI er viktig for konsumentene, sier Ulrika Saxon, administrerende direktør i Bonnier Magazine Group.

MBL er i disse dager i gang med å teste sin publiseringsløsning for lesebrett. Prosjektet har en rekke norske mediehus med på laget.