Her og Nå var ned ved å bli lagt ned i sitt første driftsår, ifølge tidligere konsernsjef. Foto: Glenn Slydal Johansen
Her og Nå var ned ved å bli lagt ned i sitt første driftsår, ifølge tidligere konsernsjef. Foto: Glenn Slydal Johansen

Var tett på nedleggelse

Her og Nå ble reddet av kongehuset og Big Brother-Rodney, sier tidligere HM-konsernsjef.

Publisert Sist oppdatert

Lørdag var det 20 år siden Norges største ukebladsselskap Hjemmet Mortensen ble en realitet. Erik Amlie kom fra Hjemmet A/S og ble konsernsjef i det nye sammenslåtte selskapet, som ble eid med en halvpart hver av danske Egmont og Orkla Media.

Ni år etter at Hjemmet Mortensen ble etablert lanserte konsernet januar 2001 kjendisbladet Her og Nå som en konkurrent til Se & Hør. Da bladet ble lansert var opplaget oppe i 190.000 ukentlige eksemplarer. Men allerede fire måneder senere var opplaget falt til drøyt 80.000 eksemplarer. 

Kongehus og reality

Erik Amlie, som var konsernsjef i Hjemmet Mortensen fra 1992 til 2006, sier at bladet var nær ved å bli nedlagt allerede i sitt første driftsår.

– I begynnelsen gikk det dårlig. Vi holdt på å legge det ned etter ett år. Men så kom Ari Behn, Mette-Marit, Sven O og det der, sier Amlie.

– Så kongehuset reddet Her og Nå?

– På mange måter kan du si det. Sammen med realitypersonligheter som Rodney fra Big Brother.

Tilbakefall

I begynnelsen av 2002 snudde trenden, og opplaget krøp opp til 90.000 ukentlige eksemplarer. Slik gikk det til toppåret 2004 da bladet oppnådde 197.000 i opplag.

Siden den gang har det igjen gått nedover og i fjor var opplaget falt til vel 116.000 ukentlige eksemplarer.