DU blir historie
Hjemmet Mortensen legger ned nysatsingen DU etter bare 12 utgaver.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Det nye aktualitetsbladet ble ikke engang tre måneder før det nå trekkes fra markedet.
– Salgstallene har ikke vært slik vi håpet på, og det er derfor vanskelig å få forsvarlig økonomisk drift av bladet, sier direktør Kjetil Opaas i en pressemelding.
DU (Denne Uken) hadde fokus på kjendis og mote. Første utgave ble lansert 5. september i år. Siste utgave er i salg nå, og i alt ble det utgitt 12 utgaver.
– Vi hadde stor tro på DU, og synes fortsatt det er spennende. Men i dagens tøffe marked har det vist seg at det er vanskelig å slå gjennom med et nytt konsept, sier Opaas.
Redaksjonen er orientert, og det jobbes nå for å finne løsninger for hver enkelt.
Administrerende direktør Anne Britt Berentsen hevder konsernet tross denne rekordraske nedleggelsen kommer til å fortsette å prøve ut nye konsepter i markedet.
Under et foredrag på Fagpressedagen 12. november for sa Berentsen at det er helt klart at oppgangstiden nå er over, noe som stiller enda tøffere krav til Hjemmet Mortensen som mediehus.
- Lesertallene er stabile, drevet av spesialblader, men vi ser at mange annonsører går over til avisenes magasiner. Utfordingene vi er stilt overfor gjør at utgiftene våre øker mer enn inntektene og har gjort det siden 2005.