Skjermdump fra forsiden til The Barents Observer onsdag 30. januar 2019.
Skjermdump fra forsiden til The Barents Observer onsdag 30. januar 2019.

Det russiske medietilsynet vil blokkere The Barents Observer

Fikk 24 timer på å fjerne artikkel.

Publisert   Sist oppdatert

Beskjeden fra Roskomnadzor - det russiske medietilsynet - til den Kirkenes-baserte nettavisen The Barents Observer, var ikke til å misforstå. Innen 24 timer måtte nettstedet - som publiserer på både engelsk og russisk - fjerne en artikkel, hvis ikke ville nettsiden bli blokkert i Russland.

– Det er ikke det russiske medietilsynet som redigerer The Barents Observer. Vi kommer ikke til å avpublisere artikkelen, sier redaktør Thomas Nilsen til Journalisten.

Redaktør Thomas Nilsen sier det er uaktuelt å avpublisere artikkelen. Arkivfoto: Glenn Slydal Johansen
Redaktør Thomas Nilsen sier det er uaktuelt å avpublisere artikkelen. Arkivfoto: Glenn Slydal Johansen

Artikkelen russiske myndigheter ønsker skal avpubliseres, er et portrettintervju med en homofil samisk mann, bosatt i Nord-Sverige. Artikkelen er tidligere publisert på Arjeplognytt, men da på svensk. The Barents Observer har oversatt teksten til både engelsk og russisk.

Ifølge The Barents Observer skriver det russiske medietilsynet at det er omtale av selvmord og selvmordsmetoder i intervjuet, som er årsaken til kravet om sletting.

– Saken berører et veldig viktig tema. The Barents Observer ser at den russiske versjonen av artikkelen blir mye lest i Russland. Naturlig nok, homofili er et tabubelagt tema i Russland og skrives lite om i russiske medier.

Hva som skjer videre er uklart. 24 timers-fristen har nå gått ut.

– Vi tar saken på største alvor. The Barents Observer er en liten avis med få ressurser, og publisering på russisk er en viktig del av vår identitet, sier Nilsen.

For ordens skyld: Roger Aarli-Grøndalen jobbet sammen med Thomas Nilsen i Bellona/Bellona Magasin på midten av 90-tallet.