Reagerer på bloggerregler

Amerikanske nettannonsører misliker strengere kommersielle regler for bloggere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I begynnelsen av oktober kunngjorde amerikanske Federal Trade Commission (FTC) nye retningslinjer som pålegger bloggere å være åpne om sine økonomiske bindinger. Dette har interesseorganisasjonen The Internet Advertising Bureau (IAB) nå protestert på, skriver Cnet.

Bekymret

– Det som bekymrer oss med disse reglene er at de vil gjøre at internett, som er det billigste og bredeste mediet noensinne, får mindre frihet enn andre medier, skriver IABs administrerende direktør Randall Rothenberg i et åpent brev til FTCs styreleder Jon Leibowitz.

Les brevet her.

Rothenberg skriver at endringsforslaget rammer nettsamfunnet ved å etablere ulik behandling av samme ytring, avhengig av hvilket medium den er framført i. Han mener dette skaper store skiller mellom mediene.

– Praksis har vært at mediene lenge har vært beskyttet av grunnlovens bestemmelse om ytringsfrihet, men FTCs retningslinjer sier den samme ytringsfriheten fortjener mindre beskyttelse fra grunnloven på nettet.

Uenig

Rothenberg er også uenig i påstanden til FTC om at retningslinjene, som kan gi bøter på inntil 60.000 kroner, ikke er ute etter å ta bloggere, men å oppdra dem med bøtene.

IAB-sjefen skriver at retningslinjene gir FTC mulighetene til å forfølge bloggerne. Bloggere, forklarer han, har betraktelig større personlig risiko en store selskap.

– Retningslinjene hemmer i større grad nettselskapenes mulighet til å føre kulturelle samtaler, enn ikke nettbaserte selskaper, skriver han.

FTC har så langt ikke svart på brevet.

Powered by Labrador CMS