Det sier statsminister Erna Solberg om bildet av henne hvor hun sitter i finstasen med en cola etter en lang dag. DN-fotograf Ida von Hanno Bast forteller hvordan det ble til.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Kanskje er det resultat av et trent fotografisk blikk. Ida von Hanno Bast har tatt bilde av politikere i mange år. Første gang hun fotograferte Erna Solberg, var da hun var kommunalminister og hoppet på en liten trampoline utenfor regjeringsbygget. En litt malplassert scene, på mange måter. Bast var sommervikar i Dagbladet. Siden har Solberg og Bast gjort hver sin reise. Etter 13 år som frilanser, hovedsakelig for Dagens Næringsliv, fikk Bast fast jobb i avisen i 2013. På veien har hun fortsatt å fotografere Solberg. For to uker siden fulgte hun den nettopp gjenvalgte statsministeren under åpningsuken i FN i New York, sammen med journalist Tore Gjerstad.
– Det var en interessant, krevende og morsom jobb. Vi har alltid som mål å komme så nært som mulig. Å komme så tett på statsministeren er kjempefint. Å være den fluen på veggen som man snakker så mye om i fotojournalistmiljøet. Solberg er veldig rolig på å la det skje, forteller Bast.
Statsministeren har levert
For å få til det, kommuniserte reportasjeteamet tydelig til Statsministerens kontor at de ønsket få være med hele veien. De hadde et håp om at det skulle skje, men de visste ikke før noen minutter i forveien at de fikk lov til å være med opp på hotellrommet den første kvelden i New York.
Det hadde vært en lang dag. Statsministeren hadde reist fra Gardermoen til Newark, blitt transportert til hotellet, så – et raskt skift av antrekk før hun skulle overvære to store arrangementer. I tillegg var hun syk.
Når hun setter seg i sofaen på hotellrommet, er klokka 03.00 på natta i Norge.
– Solberg er endelig på rommet sitt. Hun er sliten og forkjølet, men hun har levert i det lille og store bildet. Hun har gjennomført reisen og døgnet, - men hun har også gjennomført en valgkamp og hun har blitt gjenvalgt. Så sitter hun der på hotellrommet og tar seg en cola, forteller Bast.
Hun tror følelsen av å ha levert – og å være ferdig, er noe alle kan kjenne seg igjen i. Og kanskje er det derfor bildet av Norges statsminister, som sitter i finkjole og sneakers med en colaflaske i hånden, virker så sterkt.
– Solberg er ekte og nedpå, situasjonen er helt naturlig, forteller Bast. Fotografen sitter rett foran henne. Hun prater ikke, vil ikke ha oppmerksomheten på seg. Men hun tar bilder, ganske mange bilder, med 35mm i lyset fra hotell-lampene. Statsministeren bryr seg ikke. Bast kjenner med en gang at hun har et godt bilde.
Gjennom kommunikasjonssjef Trude Måseide ved statsministerens kontor kommenterer statsminister Erna Solberg Basts bilde slik overfor Journalisten:
– Når du har en fotograf som Ida rundt deg i flere dager, så slutter du å tenke på at du blir tatt bilde av. Jeg er heller ikke så opptatt av bilder som blir tatt av meg. Det kan jeg ikke bruke tid på, men jeg ser at bildet Ida har tatt er kult. Og, ja, jeg drikker ofte rett fra flasken, sier Solberg.
Annonse
Symbolsk kraft
Vi er vant til å se politikere, og spesielt Erna Solberg i alle mulige folkelige situasjoner. Av og til litt krampeaktig, vil kanskje noen mene. Bildet til Bast er annerledes. Det er en ekthet og en ro over det. Det er fylt med kontraster, finkjolen, smykket, flate sko, en halvfull Cola Light. Gjennom valgkampen har det vært en jevn strøm av bilder av statsministeren. Som regel omringet av sikkerhetspersonale, velgere, partiet eller sin egen stab. På politisk tokt, på vei. På hotellrommet i New York er hun bare seg selv, alene, i en liten pause fra det hele.
– Bilder av politikere kan ha stor symbolsk kraft. Bilder av USAs president Trump med fordreid ansiktsuttrykk publiseres daglig, og her hjemme: Bildene av Jonas Gahr Støre etter valgnederlaget. Hvordan forholder du deg til det når du følger statsministeren?
– Noen politikere er venn med kamera, og noen er ikke det. Jeg synes valgkampen i Norge har vist at enkelte politikere skinner på bilder. Jeg tror det handler om ekthet, kontakt og trivsel foran kamera. De politikerne som får lov til å være seg selv skinner mer igjennom, sier Bast.
– Hvordan forbereder du deg til en sånn jobb?
Ida von Hanno Bast (45)
• Begynte å jobbe i Dagens Næringsliv i 2000 som frilanser og hun fikk fast jobb i 2013 • Aktuell med reportasje om statsminister Erna Solberg i DN Lørdag • Utdannet ved Fotojournalistutdanningen 1999-2001
– Tore Gjerstad og jeg snakket mye sammen på forhånd. Av og til har vi motstridende interesser om prioriteringer, og da avklarer vi det. Det kan være backstage-situasjoner, eller at jeg får plassert meg inne i bilen først, slik at jeg kan fotografere når Solberg setter seg inn. Situasjoner som er viktige for reportasjen, men som kanskje ikke er like viktige for reporteren å være tilstede i. Fotografene må få anledning til å forholde seg til det konkrete som skjer. Jeg tenker også gjennom hvilke grep jeg kan ta for å få annerledes bilder.
Populært på sosiale medier
Hun møtte ikke mange stengte dører i FN-bygget. På mange måter minnet det om å jobbe på Stortinget, bare i en uendelig mye større målestokk. Hun fulgte på statsministerdelegasjonen innover korridorene og inn på møte med blant annet Colombias president Juan Manuel Santos. Av og til blir man kanskje tatt for å være en del av delegasjonen, og da er det utrolig hvilke situasjoner man får fotografere, forteller hun.
Selv om målet er å komme tett på og få de eksklusive øyeblikkene, er Bast opptatt av at hun må jobbe med de situasjonene hun får. Det handler om å følge på i alt som skjer, være våken hele tiden og ikke bare drømme om bakrommet. Ellers fungerer ikke helheten.
Etter at reportasjen var på trykk i DN Lørdag forrige helg, ble Bast overstrømmet med positive kommentarer, og bildet av Solberg ble delt i stor utstrekning på sosiale medier. Selv mistet hun helt oversikten.
– Jeg har aldri opplevd det der før. Jeg er glad for at det er et bilde som er skikkelig fint av statsministeren. Hun kan være stolt og jeg kan være stolt. Bildet har ingen bakside, men viser at virkeligheten er best.