Ansvarlig redaktør Anniken Renslo Sandvik vil lokke flere journalister nordover. Foto: Amedia
Amedia vil lokke journalister til Finnmark
Setter i gang eget program for å rekruttere journalister.
Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Nettavismerkenavnet iFinnmark består av innhold fra avisene Finnmarken i Vadsø og Finnmark Dagblad i Hammerfest. Siden avisene opplever det vanskelig å rekruttere nye journalister, setter de i samarbeid med eieren Amedia nå i gang et eget program for å lokke journalister til fylket, melder de i en pressemelding.
Redaktør Anniken Renslo Sandvik håper at rekrutteringsprosjektet skal gi resultater. Programmet går ut på at personer som har lyst til å teste ut journalistyrket, får tilbud om et intensivkurs i Oslo. Deretter kan de ta en praksisperiode i lokalavisredaksjonene der iFinnmark er pilot.
– På denne måten kan vi kanskje finne fram til sultne og inspirerte journalistspirer. Jeg tror mange vegrer seg for å søke jobb i en redaksjon så langt nord, men når man først kommer hit og ser hvordan det er å bo og jobbe her, vil man få en aha-opplevevelse, sier Sandvik i meldingen.
Det er ingen krav til utdannelse for å delta i programmet utover å være nysgjerrig, hardtarbeidende og ha god samfunnsforståelse.
Direktør Jostein Larsen Østring for innholdsutvikling i Amedia håper prosjektet vil lykkes.
– Hvis dette lykkes, vil vi vurdere å gjøre dette flere steder der det er behov for rekruttering av journalister, sier Østring i pressemeldingen.