Frode Rekve. Foto: Martin Huseby Jensen
IJ sliter med oppslutningen
Kun en tredel av kursene har nok deltakere, men IJ-lederen er likevel optimist.
Denne våren arrangerer Institutt for Journalistikk nærmere 30 kurs. I skrivende stund er kun ti av disse er fulle, tretten er i ferd med å fylles opp – mens fem-seks befinner seg i faresonen.
Mens kurssenteret i Fredrikstad tidligere kunne velge og vrake blant søkere, er situasjonen en helt annen nå. For noen år siden begynte søkertallene å dale, blant annet fordi mediebedriftene reduserer kompetansebudsjettene sine.
Ny hverdag
IJ-leder Frode Rekve sier man også må spørre seg om kursene er attraktive nok.
– Det er en ny hverdag for kursansvarlige og administrasjonen. Vi må markedsføre oss hardere, og det viser seg at vi greier å fylle opp kursene, men de er ikke fylt opp flere måneder i forveien som før.
Rekve forteller at mens de før kunne sammenligne responsen med foregående år en måned eller lenger i forveien, må IJ nå gjøre sammenligningen ei uke før studiestart.
Derfor mener han IJ må jobbe hardere med å rekruttere til kursene i Fredrikstad. I tillegg tror Rekve det kan være behov for å lage kortere kurs, slik at deltakerne ikke blir for lenge borte fra jobben.
I null
IJ-sjefen sier det har vært ganske vellykket å droppe kurskatalogen på papir. Han forklarer at da instituttet sendte ut nyhetsbrev for litt siden, kom det umiddelbart tolv nye påmeldinger til kurs.
– Våren er utfordrende, men så langt er ingen kurs avlyst. Det er ett kurs som kan være i fare for kansellering.
IJ har budsjettert med å gå i balanse på kursvirksomheten sin i inneværende år.