53 prosjekter får støtte fra Medietilsynet-direktør Mari Velsand.
53 prosjekter får støtte fra Medietilsynet-direktør Mari Velsand.

Medietilsynet har fordelt 21 millioner i innovasjonsstøtte

Nesten halvparten går til små, lokale medium.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Cirka 40 prosent av innovasjons-potten på 21 millioner kroner går til små og lokale medier, skriver Medietilsynet i en pressemelding. Men den som får aller mest er Faktisk.no. Nesten 1,2 millioner kroner.

– Støtten skal særlig fremme redaksjonell, innholdsrettet innovasjon og utvikling i små, lokale nyhets- og aktualitetsmedium, og det har vi tatt hensyn til i tildelingen, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, ifølge pressmeldingen.

53 prosjekter får støtte. Medietilsynet fikk inn 89 søknader i årets søknadsrunde, og det ble til sammen søkt om 44 millioner kroner.

Disse prosjektene får støtte

Søker Prosjekt Innvilget beløp
FAKTISK.NO ASUtvikle metoder for datainnsamling og analyse av den norske digitale offentligheten gjennom Faktisk Innsikt.1 180 000
VEST-TELEMARK BLAD ASNyheter på fremmedspråk og til førstegangsvelgere med levende bilder1 050 000
VÅRT LAND ASBusiness Intelligence/datavarehusprosjekt og personalisert redaksjonell styring og kundeopplevelse (siste fase)1 000 000
AS NATIONENStyrke den digitale satsingen for å forbedre den digitale posisjonen sin950 000
BØ BLAD ASInnholdsanalyse for fire små lokalaviser900 000
DAG OG TID ASNå flere yngre lesere, og blant annet forbedre det digitale tilbudet869 162
LANDSLAGET FOR LOKALAVISERSamarbeidende journalistikk og videre digitalisering850 000
POLARIS MEDIA MIDT-NORGE ASVidereutvikling av maskinlæring for redaksjonell utvikling768 160
NATT&DAG AS5 om dagen – nyhetsformidling som er skreddersydd for målgruppa 18–34 år700 000
HITRA FRØYA LOKALAVIS ASLokal inkluderingsteneste690 000
DØLEN ASBli bedre på og gjøre mer gravende, kritisk og undersøkende journalistikk572 677
NHST MEDIA GROUP ASRobotjournalistikk560 000
AS SOGNINGEN/SOGNS AVISSinke til spydspiss – videoproduksjon540 000
MORGENBLADET ASUtvikle nye digitale flater for presentasjon og utvikling av journalistikk, og utvikle nytt innhold og nye måtar å presentere det på538 000
STAVANGER AFTENBLAD ASResultatservice med bildegjenkjenning510 000
ALVDAL MIDT I VÆLA ASFlåklypa TV, videreutvikling av nettavis med tv-sending500 000
STAVANGER AFTENBLAD ASByas sjekker – et ungt videoprosjekt500 000
JÆRRADIOEN ASUtvikle digitale løsninger for å oppnå ei mer lønnsom drift500 000
OS OG FUSAPOSTEN ASHvordan vinne leserene mellom 20 og 40 år?500 000
THE INDEPENDENT BARENTSOBSERVER ASUavhengig journalistikk med nye formidlingsformer i Barents-grenseland438 800
SILKEVEIEN ASEtablering av nettavis på fire fremmedspråk437 752
HORDALAND BLADDRIFT ASHeve kvaliteten på journalistikken og øke tallet på digitale abonnentar410 000
GRENDA ASFornying av nettside og journalistikk400 000
VOL VESTERÅLEN ONLINE ASVOL Ung – lage nyheter for og med unge400 000
MERKNAD ASSenter for datastøttet journalistikk362 800
OSLO BUSINESS MEMO ASEtablere journalistisk videomagasin (OBM Videomagasin)360 000
RADIO METRO ASNytt system for å automatisere mange av dagens manuelle oppgaver358 000
JÆRBLADET ASFelles videoprosjekt mellom fire mindre aviser i samme region for å nå yngre lesere (SSGJ-videoprosjekt 2021)320 000
PERFEKTUM PARTISIPP ASUtvikle nye, innovative løysingar for å få mer tid til å produsere redaksjonelt innhold320 000
NORSK TELEGRAMBYRÅ ASForbedring av informasjonsflyten mellom nødetatene og presse ved varsling av hendelser310 400
ÅSANE TIDENDE ASPodcast / levende bilder287 500
SÁGAT-SÁMIID ÁVIISA ASDigitalisering av redaksjonell produksjon263 000
SKJÅK MEDIAUTVIKLING ASDigital utvikling i redaksjonen250 000
VÅRT LAND ASLydavis240 000
FOSNA-FOLKET ASVil utvide leserkretsen med mer målrettet styring av det redaksjonelle innholdet i sosiale medium190 680
VÅRTOSLO ASUtvikle en app, slik at flere får tilgang til avisen190 000
BLADET VESTERÅLEN ASUtvikling av Valgomat for lokalaviser162 500
BØ BLAD ASDigital presentasjon av det internasjonale miljøet i Midt-Telemark kommune150 000
RAUMNES ASDirektesend video på nettsidene til lokalavisa150 000
Lokalradioens Venner (LRV)Omstilling til heldigitalisert drift og forbetring av lydkvaliteten145 000
SUNNMØRE LIVE ASEtablering av videopodkast130 000
TRØNDERBLADET ASLokal strømming122 500
RADIO BARDUFOSS ASSamarbeid mellom Lokal Radio og Lokal Avis for å utvikle system som kan gi god samhandling og bærekraftig drift105 550
BUDSTIKKA MEDIA TRØNDELAG SAForprosjekt M21 – innsikt i konsumeringsvaner95 850
DRAMMEN LIVE24 ASLabrador – nytt publiseringsverktøy93 500
RUIJAN KAIKU ASKvensk radio92 000
SVALBARDPOSTEN AS«Ny teknologi på 78 grader nord»88 500
BYAVISA TØNSBERG ASNettavisprosjekt85 471
SØR-ØSTERDAL MEDIA ASVideojournalistikk som virkemiddel80 142
BLADET SUNNHORDLAND ASDirektesend datajournalistikk52 000
INFO INNLANDET ASPodkast for Stangeavisa49 000
RADIO TOTENTotenmagasinet til alle – teknisk oppgradering for å nå flere, særleg unge mellom 20 og 40 år42 255
RADIO 3,16 ASRadio på tv36 800
Powered by Labrador CMS