Medietilsynet-direktør Mari Velsand er glad for at den nye mediemeldingen nå kommer. Foto: Andrea Gjestvang

Medietilsynet har fordelte 380 millioner i mediestøtte i fjor

Direkte produksjonsstøtte utgjør mesteparten.

Publisert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medietilsynet forvalter flere mediestøtteordninger. I 2018 fordelte de 380 millioner kroner til ulike former for mediestøtte.

– Vi er glade for at mediestøttemeldingen nå blir lagt fram, og ser fram til gode diskusjoner om hvordan mediestøtten på best mulig vis kan bidra til å sikre mediemangfoldet fremover, sier Medietilsynet-direktør Mari Velsand i en pressemelding.

Det er kulturminister Trine Skei Grande som skal presentere dette fredag på landsmøtet til Landslaget for lokalaviser (LLA) i Drammen fredag.

Medietilsynet fordelte 313 millioner kroner i produksjonstilskudd til 157 nyhets- og aktualitetsmediumer i fjor. Aviser som får slikt tilskudd er lokalaviser, ukeaviser og aviser som er alternativ til de ledende dagsavisene, som for eksempel Klassekampen og Nationen.

I 2018 delte også Medietilsynet for første gang ut midler til innovasjon i mediene. Sju millioner kroner ble fordelt til 18 innovasjons- og utviklingsprosjekter etter at ordningen tredde i kraft 1. juli 2018.

Samiske aviser fikk et tilskudd på 28,1 millioner kroner, mens lokale radio- og tv-aktører fikk 19,5 millioner.

Fra 2019 utbetaler Medietilsynet kompensasjon til TV 2 i tråd med avtalen om kommersiell allmennkringkasting. Kompensasjonen er på inntil 135 millioner kroner årlig over fem år.

Powered by Labrador CMS