Teknisk Ukeblad, her ved sjef Jan M. Moberg, er en av dem som får innovasjonsstøtte. Foto: Eirik Helland Urke / Teknisk Ukeblad
Teknisk Ukeblad, her ved sjef Jan M. Moberg, er en av dem som får innovasjonsstøtte. Foto: Eirik Helland Urke / Teknisk Ukeblad

Se hvem som får glede av syv millioner i innovasjonsstøtte

Medietilsynet har fordelt pengene.

Publisert   Sist oppdatert

18 prosjekter har fått støtte når Medietilsynet for første gang har fordelt innovasjonsstøtte til mediebedrifter, skriver tilsynet i en pressemelding.

– Mange og gode søknader vitner om stor interesse og behov for en slik støtteordning, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Hun forteller videre at Medietilsynet mottok 71 søknader, og det ble totalt søkt om over 32 millioner kroner.

– Å velge blant søknadene har vært både spennende og krevende. Medietilsynet er glad for at regjeringen anerkjenner behovet ved å foreslå å øke innovasjons- og utviklingsstøtten med tre millioner kroner i neste års statsbudsjett, sier Velsand.

Fagutvalget for innovasjons- og utviklingsstøtte har vurdert søknadene og innstilt. Medietilsynet har besluttet hvilke prosjekter som får tilskudd.

Disse får innovasjonsstøtte

Bladet SunnhordlandInteraktiv og klikkbar oversikt av lokalt innhold ved bruk av droner121 500
Bømlo-NyttUtvide avisen med podcast og distribusjon i sosiale medier197 500
FrostingenPlattform for innbyggerkommunikasjon600 000
GrannarUtarbeide en digital produksjonsplattform skreddersydd for mindre lokalaviser250 000
HedmarksradioeneSpredning av lokale nyheter og aktualiteter til skjermer i lokalt område272 000
JærbladetUtvikle godt innhold om breddeidrett ved hjelp av datajournalistikk137 000
Landslaget for Lokalaviser (LLA)Digitalt kompetansesenter for lokalaviser1200000
Mediehuset KSU 24/7Digitalisering av innhold med distribusjon til smarte enheter114 700
Porten.noUltralokal nettavis der hver kommune får egen forside884 000
RaumnesDigitalisering, inkludert kompetanseutvikling (i samarbeid med Agderposten)400 000
Stjørdalens Blad og Malvik BladetHvordan innovasjon kan styrke lokalavisas posisjon gjennom e-sport225 000
Søgne og Sogndalen BudstikkeNyhetsbrev i levende bilder til den yngre målgruppen21 400
Ringerikes BladTeste ut levende bilder i sosiale medier for å nå lesere under 45 år200 000
SunnmørspostenUngLab: Tilrettelegging for unge medieprodusenter ("youtubere")480 000
Mediebedriftenes Landsforening (MBL)Norsk podcasthosting: Felles podcastsystem for bransjen302 400
NorpublicaVidereutvikle databaserte arbeidsmetoder i journalistfellesskapet Norpublica235 000
Norsk TelegrambyråFrigjøre ressurser til tilstedeværelse, observasjon og analyse gjennom strukturert journalistikk522 000
Teknisk Ukeblad Media3D-journalistikk skal presentere ulike prosjekter og planer på en enda bedre måte835 000
6997500