Gjesdalbuen-redaktør Eugen Hammer får 197.500 kroner i innovasjonsstøtte til sin avis.
Gjesdalbuen-redaktør Eugen Hammer får 197.500 kroner i innovasjonsstøtte til sin avis.

40 prosjekter får 20 millioner kroner i innovasjonsstøtte

Se hvem som får penger av Medietilsynet.

Publisert Sist oppdatert

– Over halvparten av støtten går til prosjekter som skal gjøre mediene bedre i stand til å håndtere endringer i postloven, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i en pressemelding.

Innovasjonsstøtten ble i statsbudsjettet økt fra ti millioner kroner i 2019 til 20 millioner kroner i år.

– Støtteordningen gjør det lettere særlig for små, lokale medier med begrensede midler til å digitalisere og drive med innovasjon, sier Velsand.

Medietilsynet skriver at det i år var mange aktører som søkte om innovasjonsstøtte sammen. For eksempel skal Grannar sammen med ni andre lokalaviser utvikle en egen, nettbasert brukerportal og abonnementsløsning som er tilpasset de mindre lokalavisene som ikke er tilknyttet et stort konsern.

Disse får innovasjonsstøtte

Mediebedrift Mottatt beløp Prosjektbeskrivelse
Avisa Hemnes100 000Automatisere flest mulig av oppgavene ved produksjon av papiravisen
Avisføretaket Ytre Sogn190 000Utvikle digitale verktøy, podcast, video og ukeavis på papir
Bø blad140 000Ettårig prosjekt med 52 videointervju av unge og eldre innbyggere i ny sammenslått kommune forteller om hvordan det er å bo i ny kommune. I tillegg ønsker avisa å løfte flere lesere inn på den nye digitale plattformen
Dag og Tid540 430Videreutvikle nettavis og lydavis
Dagbladet Dagen862 000Investere i og implementere verktøy for å sikre utvikling på digitale kanaler, systemer og produksjon tilpasset den nye virkeligheten. Mål om plattformnøytral produksjon
Dølen (Vest-Telemark Blad + Firdaposten)1 534 500Teste ut mulighetene for å sende levende bilder direkte til leserne sine
Gjesdalsbuen197 500Ta i bruk en mobil redaksjon for å være mer aktuell i en digital nyhetshverdag, der krav til hurtighet, mobilitet og lokal tilstedeværelse i hele dekningsområdet er viktig. En varebil blir en rullende kontorplass for redaksjonen
Grannar (på vegne av 10 små lokalaviser)1 250 000Utvikle brukerportal tilpasset lokalaviser, rimelige alternativer til mediekonsernenes løsninger, et skybasert system og abonnementsløsning
Hordaland bladdrift - prosjekt 1320 000Satse mer på levende bilder og strømming, video og podcast, i tillegg til å utvikle digital kompetanse i redaksjonen
Landslaget for lokalaviser1 250 000Videreutvikle arbeidet med å digitalisere og hjelpe aviser i den digitale hverdagen. Hvordan 25-40-åringene til å bli avislesere i framtiden
Mediehuset Innherred400 000Ettårig prosjekt med satsing på datastøttet journalistikk primært for eget mediehus, men som også blir en ressurs for lokalavisene i Polaris Media Midt-Norge
Nationen1 555 715Fortsette digitaliseringen av avisen, bli mindre avhengig av papirutgaven, få større gjennomslagskraft og få et kompetanseløft
Nye Troms100 000Få dagens tradisjonelle papirlesere til også å benytte seg av digitale tilganger
Polaris Media midt-norge703 500Gi redaksjonene et detaljert og faktabasert grunnlag for prioritering, forbedring og valg av stoffprofil ved å sortere journalistikken i ulike kategorier og kombinere det med data for leseradferd
Tun Media483 268Sammenstille data om abonnenten og digital bruk
Vaksdalsposten (se også Hordaland)135 000Satse mer på levende bilder
Ytringen231 000Digitalisere avisen ved hjelp av app, video, podcast, lydavis og seniorsurf
Østlendingen (pilot for Amedia)1 200 000Utvikle hyperlokale nyheter til alle
Fellesrådet for Afrika - Afrika.no265 599Videreutvikle podcast om Afrika
Inthemix style (gitt forprosjekt)17 500Lage latinamerikansk minoritetsradio
Oslo Business Memo (gitt forprosjekt)40 000Utvikle videomagasin
Ruijan Kaiku120 000Produsere og publisere ukentlige kvenske radiosendinger på både norsk og kvensk
Utrop100 000Profesjonalisere avis mot flerkulturelle
VOL Vesterålen online - innvandrere85 725Satse mot unge, svaksynte og innvandrere
Bakkar og berg (Nett.no)253 325Utvikle et nytt redaksjonelt publiseringssystem spesielt tilpasset frittstående nettmedier
Fanaposten230 000Utvikle levende bilder i lokalavis ved blant annet bruke video, dekke lokale arrangementer med live-bilder i samarbeid med lokale idrettslag og videregående skole
Glåmdalen500 000Skape forståelse for forskjellene mellom nyheter i selvstendige, redaktørstyrte medier og det man oppfatter som nyheter i sosiale medier gjennom en såkalt «Community Journalism»-funksjon. Målgruppen er befolkningen under 40 år
Medieselskapet Karmøy - prosjekt 275 000Utvikle en podcast som skal være en aktiv del av debatt- og meningsutvekslingen i Karmøy-samfunnet
Os og Fusaposten + Steinkjer-Avisa837 500Skape lokalt engasjement gjennom ungdomssatsing og folkemøte
Porten851 090Sikre politisk dekning i utkants-Norge
Stiftelsen Hedalen100 000Ny universell utforming av Hedalen.no
Vigga - prosjekt 1180 860Knytte bånd og skape engasjement mellom kommunene nord i Gudbrandsdalen og Østerdalen
Vigga - prosjekt 2 (med Fjuken)380 000Øke kontakten med de unge, og skaffe unge lesere i samarbeid med en ungdomsredaksjon
VOL Vesterålen online - ung1 082 663En redaksjonell satsing mot unge, svaksynte og innvandrere
Dagens Næringsliv1 153 200Utvikle driften og nettsamfunnet knyttet til DN-kvinner, som ble lansert i 2019. Drive videre kommersiell utvikling og eksperimentering rettet mot DN Kvinner-målgruppen
Hordaland bladdrift - prosjekt 2600 000Utvikle en robot-prototype for å få mer innhold fra leserne/brukerne, ta i bruk AI for å automatisere prosessen med å ta i bruk innsendt stoff, og belønne lesere når tips blir brukt
Indentpenden Barents631 000Jobbe for å omgå sensur og blokkering i grensekryssende nyhetsformidling i Barentsregionen ved bruk av flerspråklig, fri og uavhengig journalistikk
NTB1 200 000Utvikle en felles metastandard på tvers av forskjellige produktområder, som nyheter, foto og video, pressemeldinger og sportsdata
Stavanger Aftenblad - brukerdialog (tidligere fått støtte til forprosjekt)100 000Bedre samspillet mellom journalist og bruker. Utforske mulighetene journalistikken gir for å knytte brukerne tettere til innholdet og produksjonen av innholdet
Stavanger Aftenblad - robot250 000Bruke AI-teknologi til å lage robotjournalistikk av nøkkeltall fra Brønnøysund