Slik ser forsiden og starten på reportasjen ut på iPad.

Journalisten på iPad

Nå kan du laste ned dagens utgave av journalisten på nettbrett.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Selve appen for å lese Journalisten på iPad er gratis, og gjennom årets to første måneder er de enkelte utgavene det samme. Fra mars er det planen å selge det digitale magasinet til nye lesere, mens dagens abonnenter får det gratis. Den endelige modellen blir først avklart når vi vet hvordan myndighetene vil praktisere momsreglene.

Har du ikke lastet ned iPad-appen, kan du gjøre det her.

Papirutgaven av Journalisten er utgangspunkt for brettutgaven. Alle større reportasjer og artikler er med, mens noe av notisstoffet er utelatt. Samtidig gir iPad-versjonen rom for bildeserier, video og nye annonseformater.

Parallellt

Fra og med denne utgaven, vil Journalisten Digital foreligge på iPad samtidig med at de første abonnentene står opp og henter den på dørmatta, altså tidlig fredag morgen.

Årets første utgave av Journalisten Digital inneholder flere bilder enn det vi har plass til i papirutgaven, i tillegg til lydbilder fra den pågående rettssaken i Alvdal.

iPad-utgaven av magasinet produseres på programvare fra nederlandske Woodwing, og InDesign brukes til å utforme sidene.

Twitter og Facebook

Norske medier prøver ut ulike strategier for de nye tavlene. De spenner fra pdf-utgaver, via kombinasjoner av pdf og egne tekstlesere, til nybygde applikasjoner skapt bare for denne plattformen. Blant de siste finner vi både selvbygde løsninger, som for VG+, og tilpasninger til hyllevare som Woodwing.

Inngangsbilletten for vårt valg er vesentlig lavere enn om vi skulle bygd fra bunnen og utgjør under halvparten av årets portokostnader for den delen av opplaget som går via Posten. Valget ble også bestemt av tiden det vil ta å lage digitalutgaven 20 ganger i året.

Den første responsen på appen var svært positiv. I løpet av åtte dager hadde 1.581 nordmenn lastet den ned. En spørreundersøkelse (se grafikk) antyder at drøyt 1.500 norske journalister hittil har skaffet seg nettbrett. Ambisjonen er også å nå medieledere, forskere og andre som er opptatt av journalistikk og medieøkonomi.

Journalisten Digital vil komme med flere funksjoner i løpet av vinteren. Allerede i den første oppdateringen vil leserne få mulighet til å dele innhold via Twitter og Facebook.

Powered by Labrador CMS