Lave forventninger til VG+

Schibsted tror ikke brukerbetalingen på iPad blir det største med det første.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Det er bra at VG gjør det, og viktig at de satser. Men jeg tror ikke vi kommer til å se store brukerinntekter på iPad de første kvartalene eller de første årene, sa konsernsjefen da han la fram resultattallene for første kvartal på fredag, Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted.

Nettleserlesing bekymrer

Ryssdal sier at VG+ gjør det bra, men selskapet registrerer også at mange Ipad-brukere går inn på nettleserversjonen som er gratis.

– Det gjør at man tenker på hvor mye kan man ta betalt. Derfor mener jeg at vi skal begynne nå og prøve oss fram, men siden vi har gratis browser så skal vi ikke vente den største betalingen.

For Aftenposten ser Ryssdal også på muligheten til å pakke sammen iPad- og papirabonnementet.

Annonsemuligheter

Medieanalytiker Atle Vereide i SEB Enskilda mener magasinformatet til VG+ er mest spennende ut fra et annonsørperspektiv.

– Magasinformatet har en annen type lesere, og inviterer til mer interaktive annonser.

– Kan det tenkes at publikummet er mer high-end på VG+?

– Ja, det er naturlig å tenke seg et slikt publikum, sier Vereide, som deler Ryssdals moderate forventninger til den nærmeste fremtiden.

Kostnadskontroll

Dag Sletmo, som jobber som medieanalytiker i ABG Sundal Collier, sier at Ryssdal ikke kom med noen nye signaler for VG+ på fredagens kvartalstallfremleggelse. Han mener likevel det er viktig å være til stede.

– Schibsted ser at det tar tid og at det er vanskelig å få inn skikkelige summer. Men i et tiårsperspektiv vil nok lesingen flytte seg fra papir til nettbrett, sier Sletmo.

Han sier det vil være lavere inntekter på iPad enn fra trykte medier, men at marginene kan være høyere dersom kostnadene holdes under kontroll.

– Det er viktig å både være streng på kostnader, og teste ut plattformen over tid. Men da vil utviklingen også kunne ta lengre tid.

Nye brukermønstre

Sletmo ser for seg at brukermønstre på nettbrett vil være annerledes enn for vanlige nettaviser som leses gjennom en nettleser.

– På internett er det mange aktører, og brukerne kan klikke seg gjennom mange nettsteder. På iPad er det mulig å tenke seg at publikum bare forholder seg til en eller to forskjellige utgaver.

Les også: VG+ dropper kveldsavisa (6. mai 2011)

Powered by Labrador CMS