PÅ ETT BRETT: Prosjektleder Anders Opdahl og reporter Susanne Noreng på digitaldesken, der iPad-appen til Nordlys blir kontinuerlig oppdatert. Foto: Vidar Dons Lindrupsen/Nordlys

Pioner på brett

Nordlys er iPad-pioner og har fått mye skryt for sin app. I år går salget av ulike nettbrett til himmels, men avisenes inntektspotensial er høyst usikkert.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Et raskt økende antall aviser og blader her i landet tilbyr innhold i mer eller mindre avanserte applikasjoner på Apples nettbrett. Nordlys og Fredriksstad Blad er iPad-pionerer for eierne sine, A-pressen og Edda Media. De to konsernene har planene klare for å rulle ut henholdsvis 14 og 11 nye dagsaviser på iPad de kommende ukene.

Nordlys er blant de få norske mediene som har lansert en tilnærmet fullverdig iPad-app, med både tekst, levende bilder og lyd. Appen, som var på plass i Apples App Store 21. desember, er utviklet i samarbeid med A-pressen Interaktiv og skal danne standard i konsernet.

– Folk har vært på nettet i snart 20 år og forventer dynamikk. En brettapplikasjon må oppleves som dynamisk, og derfor oppdaterer vi innholdet døgnet rundt, også om natta, forteller Nordlys-redaktør og prosjektleder for mediebrett, Anders Opdahl.

Nordlys erkjente tidlig at den klassiske betalingsviljen hos papirlesere ikke er til stede i den digitale medieverden. Mens Edda-avisene i første omgang vil begrense appene sine til å inneholde en pdf-basert avis, satser Opdahl og hans folk på å tilby appkjøperne noe mer på iPad.

– Folk forventer kontinuerlig utvikling og interaksjon i tråd med nettets logikk. Statiske medier og magasinvarianter holder ikke. Folk får hele tiden ferske nyheter når de kjøper appen vår. Den byr på det beste fra begge verdener, sier han.

Alt på ett brett

Mediebransjen posisjonerer seg for å utnytte det sterkt voksende brettmarkedet, i jakt på inntekter som kan erstatte tapet fra fallende papiropplag og manglende inntjening på nettsatsingene. Men tenker norske medieledere nå for mye på epler og padder? Dette er et spørsmål som presser seg på i kjølvannet av iPad-satsingene og den massive medieomtalen av Apple-produktet.

Svaret er ja, mener Knut Arne Futsæter, forskningsleder for medier i TNS Gallup og Årets Markedsanalytiker i 2010. Han advarer norske aviser mot å tro at iPad er løsningen på alt.

– Vi snakker her om et veldig ungt marked, og det er for tidlig å konkludere. Men jeg er grunnleggende skeptisk til at iPad blir noen redningsplanke for norske medier. Det er blitt en for stor fascinasjon for de mulighetene som ligger her. Nettbrettene kan bare bli en av flere inntektsmuligheter.

Futsæter poengterer at det tar lang tid å utvikle nettbrett som forretningsmodell og dermed skape inntekter. Selv om mange nå har kjøpt iPad, vil de fortsatt være i mindretall ved utgangen av dette året, understreker han.

– Er det nok hvis 10–20 prosent av befolkningen har skaffet seg nettbrett, og er folk villige til å betale for innholdet? Jeg tror ikke det. Det er også et spørsmål om hvor mye man eventuelt er villig til å betale.

Fallende salg

Samtidig som salget av nettbrett eksploderer, faller interessen for betalte magasin-applikasjoner for iPad. Amerikanske pionerer som Wired og Vanity Fair har registrert en kraftig nedgang i salget. Wired solgte om lag 100.000 av sin første utgave på iPad. Ifølge offentlige opplagstall fra Audit Bureau of Circulations lå salget på 23.000 apps i november, mens snittet sist sommer var 31.000. Vanity Fair måtte se en nedgang fra 10.500 i perioden august-oktober til 8.700 i november.

Dette er et alvorlig tankekors for alle redaksjoner som nå setter sin lit til at iPad-appene skal gi nye inntektsflommer. I likhet med mange andre ser Futsæter for seg at andre typer nettbrett, ikke minst de som er utstyrt med Googles operativsystem Android, vil vokse mer enn Apples. Men fortsatt vil det være et spørsmål om antallet og betalingsvilligheten er stor nok til å skape lønnsomhet.

– Jeg har mer tro på potensialet for magasiner og blader. Deres abonnenter er mer lojale og vant til å betale for produktene, sier Futsæter.

Også teknologiekspert Eirik Newth mener at den norske mediebransjen har overvurdert iPads betydning. Newth sa til Klassekampen sist helg at bransjen må innse at lange tekster på lesebrett er det som foreløpig fungerer best innen digitale medier.

Optimist

I Nordlys er holdningen en annen. Opdahl har ikke tro på statiske tilbud, eksempelvis magasininnhold, på nettbrett. Prosjektlederen er optimistisk på vegne av Nordlys-appen.

– Det er for tidlig å trekke erfaringer, men vi har registrert at de som kjøper appen vår er veldig fornøyd. Vi trenger 2.000 abonnenter for å gå i pluss. Fortsetter utviklingen som nå, kan vi nå dette målet innen året er omme. Når det gjelder foreløpig salg av applikasjonen isolert, nærmer vi oss nå 2.000 personer som har lastet ned og betalt 17 kroner, forteller han.

Avisa tar 99 kroner måneden for iPad-utgaven. Nordlys er klar til å gjøre appen sin tilgjengelig på Android-plattformen på kort varsel, når trafikken på slike brett er oppe på et interessant nivå.

Entusiasme

Appkjøperne får den tradisjonelle pdf-avisa til Nordlys, kombinert med nettsaker og en rekke andre tjenester. Nordlys Nå gir oppdaterte, eksklusive saker, bildeserier og videoinnslag gjennom hele døgnet. Overblikk Nå er en innebygget RSS-leser med de viktigste nyheter fra Troms, Nord-Norge, Norge og internasjonalt. I iPad-appen publiseres også arkivopptak fra TV Tromsø og nye videoinnslag.

– Mye av innholdet oppdaterer seg selv, men det er en utfordring for oss å vedlikeholde en kvalitetsutgave gjennom hele døgnet. Det koster å ha folk på vakt hele døgnet, konstaterer Opdahl.

Tirsdag diskuterte redaksjonsklubben i Nordlys erfaringene med iPad-versjonen. Ifølge klubbleder Oddvar Nygård er stemningen preget av både entusiasme og usikkerhet.

– Alle i Nordlys-redaksjonen synes det er tøft at vi har fått anledning til å være iPad-pionerer med en veldig god app. Det er usikkert om vi får folk til å betale, men vi kan jo ikke la være å prøve. Vi kan ikke gi bort innhold av høy kvalitet på nettet til evig tid. Det vil undergrave vår posisjon. Derfor er iPad-appen vår et viktig og spennende prosjekt. Men det er krevende å publisere både på papir, nett og iPad. Alle må lære seg nye publiseringsformer og vaktplaner må gå opp. Vi er nå i dialog med ledelsen om dette.

Powered by Labrador CMS