For første gang på tre år faller det totale reklamemarkedet i to kvartaler på rad. Foto: Birgit Dannenberg

Reklamemarkedet skrumper inn

Negativt trendskifte etter andre kvartal på rad med fall. TV største unntak.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det totale reklamemarkedet er redusert med 1,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I tredje kvartal ble det omsatt reklame for 4,2 milliarder kroner. Det viser ferske tall fra Institut för reklam- och mediestatistik (IRM).

100 millioner tapt

– Generelt er det en tøff utvikling. Hele Skandinavia går tilbake, og Norge er ikke noe unntak, sier administrerende direktør Madeleine Thor i IRM.

Hun sier det er to faktorer som nå påvirker reklamemarkedet. Strukturelle endringer i publikums brukermønstre, og at konjunkturen i økonomien ikke er like sterk som tidligere.

– Man behøver en viss vekst i BNP for at reklamemarkedet skal kunne øke. Det vi kan si er at vi ikke har så sterk BNP-vekst nå. Selv om vi ikke kan si nøyaktig hvor denne grensen går.

For dagspressen stuper omsetningen med 7,3 prosent sammenlignet med i fjor. Sist kvartal omsatte mediegruppen reklame for 1,2 milliarder kroner. I samme periode i fjor var omsetningen på 1,3 milliarder kroner.

– Det er en stor strukturell endring som skjer i dagspressemarkedet.

Merkevare faller

Internett vokser svakt fra 998 millioner i tredje kvartal i fjor til 1,04 milliarder kroner i år. Økningen på 4,3 prosent er ikke nok for mediehusene til å ta igjen det tapte på print. Merkevarekategorien innenfor internett utviklet seg negativt fra andre kvartal.

Thor legger til at det er en svakhet i målingen ved at mobilannonsering ikke inkluderes. IRM håper å ha denne på plass som en egen kategori i tillegg til internett fra fjerde kvartal.

Heller ikke web-TV-annonsering er inkludert i tallene. For aktører som Facebook, som ikke samarbeider med IRM, utarbeider IRM anslag på hvor mye reklamepenger slike aktører drar inn.

– Men jeg kan ikke kommentere tall for enkelte aktører.

TV er kategorien som med en vekst på 6,2 prosent fra i fjor øker mest. Reklameomsetningen her er økt fra 678 millioner kroner i fjor til 720 millioner kroner i årets tredje kvartal.

Trendskifte

Årets andre kvartal var det første siden 2009 med et fall i det totale reklamemarkedet. Gjennom hele 2010, 2011 og i første kvartal 2012 har det vært vekst. Nå er det skjedd et trendskifte i reklamemarkedet, mener IRM.

– Ja. Reklamemarkedet er et godt konjunkturbarometer. Det tyder på en negativ utvikling videre. Vi reviderer prognosen i desember, og det er sannsynlig at vi kommer til å redusere den.

En fattig trøst er det likevel at utviklingen er enda verre i Danmark og Sverige der reklamemarkedet faller med enda flere prosent.

Powered by Labrador CMS