- Påstanden om politisk kampanje og at vi ikke er et redaksjonelt produkt er hinsides langt unna sannheten, sier redaktør Jarle Aabø i Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo. Arkivfoto: Birgit Dannenberg

Fagpressen kaster ut Ja til bilen i Oslo

Opphever medlemskapet til Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Søkeren ga feilaktige og ufullstendige opplysninger på avgjørende punkter i sin medlemskapssøknad, mener styret i Fagpressen.

– Påstanden om politisk kampanje og at vi ikke er et redaksjonelt produkt er hinsides langt unna sannheten, sier redaktør Jarle Aabø i Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo.

Fagpressen: Feilaktig

Til egen nettside sier styreleder Erik Nord i Fagpressen:

– Styret mener at det i ettertid har vist seg at de opplysningene som ble gitt fra søkerens side var feilaktige og ufullstendige på avgjørende punkter om medlemskap i Fagpressen.

Han fortsetter:

– Når det gjelder selve virksomheten, viser det seg at publikasjonen på jatilbilenioslo.no verken fremstår som noe selvstendig journalistisk produkt som dekker samferdsel i samsvar med de krav til redaksjonell virksomhet som gjelder for medlemskap i Fagpressen, eller som frakoblet Facebook-gruppen «Ja til bilen i Oslo». Tvert imot er det en tett kobling mellom de to, både teknisk og redaksjonelt – med Jarle Aabø som aktiv redaktør og administrator i begge sammenhenger.

Fagpressens styre har i dag fattet følgende vedtak:

«Styret opphever med dette sitt vedtak fra 9. oktober 2018 om medlemskap i Fagpressen for www.jatilbilenioslo.no

– Dersom det fulle bildet som i dag er kjent, hadde blitt opplyst om i søknaden, fremstår det som opplagt at Fagpressen kunne ha avslått JTBOs søknad om medlemskap basert på foreningens vedtekter, sier administrerende direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen til egen nettside.

Ikke demokratisk prosess

Jarle Aabø skriver i en epost til Journalisten:

– Vi ble veldig begeistret da vi ble tatt opp som medlem i Fagpressen som fra før av har Cupido, Fotterapauten, Gravplassen, ProBeer Uteliv, Sko, Svin og Traktor som medlemmer. Da vi søkte om medlemskap fylte vi ut søknadsskjemaet til punkt og prikke. At styret i Fagpressen ikke ønsker Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo som medlem likevel uten at vi har fått forsvare vårt medlemskap overfor styret og imøtegå de misforståelser styret legger til grunn for sitt vedtak er neppe en betryggende demokatisk prosess i en presseorganisasjon.

Han fortsetter:

– Påstanden om politisk kampanje og at vi ikke er et redaksjonelt produkt er hinsides langt unna sannheten, og det er bare å selv lese våre nyhetsartikler i nettavisen så vil alle kunne se hvor gal den påstanden er. Men, å sloss med feieren, gjør man i beste fall grå så vi tar styrets vedtak til etterretning og utelukker ikke at det kan komme en ny søknad i løpet av 2019.

Alle på Facebook

I en oppfølgingsepost peker Aabø på at de fleste publikasjoner i Fagpressen har en Facebook-side, og at dette ikke er unikt for dem. På spørsmål om han forstår kritikken mot debattklimaet på Facebook-siden han amdinistrerer, svarer Aabø:

– Før FB-gruppen ble stiftet i fjor var det allerede en svært hissig og betent debatt mellom Oslos politikere og velgere. I så måte speiler gruppen det nye politiske klimaet etter at det sittende byråd tok over. FB-gruppen «Ja til bilen» som nettopp skiftet navn for å fange lesere fra hele Norge har 15 medarbeidere og som kun har som oppdrag å slette upassende kommentarer, og blokkere troll. Så langt har vi identifisert mer enn 80 troll.

Aabø peker også på at kommentarfeltet er noe mange sliter med.

- Alle på FB sliter med sine kommentarfelt, siden disse ikke kan forhåndsmodereres. En rapport som kom i fjor fra likestillingsombudet konkluderte med at 10 prosent av alle kommentarer hos NRK og TV 2 var hatefulle. I går ble det kjent at samferdelsbyråd Lan Berg måtte slette over 500 kommentarer under hennes «tiggevideo» for penger til valgkampen. Legger også ved et ferskt eksempel fra Dagbladet som nå har ligget ute alt for mange timer i forhold til den standarden vi etterstreber, avslutter Aabø.

Eksemplet fra Dagbladet er av en slik art at vi ikke føler at det er riktig å republisere den her.

Powered by Labrador CMS