TV-pastor Jan Hanvold fra Visjon Norge er svært uenig i at Markedsrådet har avgjort at Visjon TV & Webshop må betalte et gebyr for villedende markedsføring på 250.000 kroner.

Visjon Norge må betale bot til Forbrukertilsynet

– Dette viser hvor korrupt Forbrukertilsynet er.

Publisert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Visjon TV & Webshop må betale 250.000 kroner i gebyr etter villedende markedsføring av kosttilskudd på Facebook. Selskapet eies av TV-kanalen Visjon Norge.

Det var i mars i år at selskapet markedsførte kosttilskuddet, blant annet ved å legge ut en annonse på Facebook-siden til den kristne TV-kanalen Visjon Norge. Annonsen ledet til kanalens nettbutikk der produktet selges.

I april ble selskapet varslet om at det kunne bli bøtelagt for en markedsføring som Forbrukertilsynet mente «utnytter befolkningens frykt for å bli smittet av koronaviruset».

Det ville ikke selskapet godta, og derfor ble vedtaket klaget inn til Markedsrådet, som nå enstemmig har vedtatt ikke å ta klagen til følge, skriver Vårt Land.

– Markedsrådet har avvist klagen fra Visjon TV & Webshop. Dette betyr at selskapet må betale overtredelsesgebyret på 250.000 kroner som Forbrukertilsynet har ilagt dem, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet.

Styreleder Jan Hanvold mener fortsatt at overtredelsesgebyret er «tatt fullstendig ut av proporsjoner», og sparer ikke på kruttet i sin kommentar.

– Vi mener overtrampet ikke var spekulativt, og at vi burde fått en advarsel i stedet for et overtredelsesgebyr. Dette viser hvor korrupt Forbrukertilsynet er. De gjør akkurat det som passer dem, noe som går på rettssikkerheten løs, sier han til avisen.

Powered by Labrador CMS