Skjermdump fra sendingen til Visjon Norge hvor seerne oppfordres til å gi penger for å beskytte barn mot koronaviruset.
Visjon Norge mister flere samarbeidspartnere
Kontroverser får konsekvenser.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Flere samarbeidspartnere trekker seg nå fra den kristne TV-kanalen Visjon Norge. De stadige kontroversene rundt kanalen er en av årsakene.
Tidligere i år har både Livets Ord og Evangeliesenteret kuttet samarbeidet med TV-kanalen, skriver Vårt Land. Nå har også Norea Mediemisjon gjort det samme.
– Vi avsluttet samarbeidet med dem i begynnelsen av mai. Årsaken er dels at vi ønsker å prøve en ny plattform for våre programmer, dels kontroversene rundt kanalen, sier daglig leder Per Birkeli i Norea.
Kontroversene har den siste tiden blant annet handlet om da en gjestepredikant på kanalen ba seerne om å gi 2.020 kroner til kanalen. Som gjenytelse ville «Gud beskytte givernes barn mot koronaviruset», ifølge predikanten.
Daglig leder Jan Hanvold i Visjon Norge sier at han i utgangspunktet ikke har noen kommentar til kritikken fra Norea, men understreker at han i mediene «har forklart i bøtter og spann» hva han mener om kritikken som har kommet etter denne uttalelsen.
I slutten april ila Forbrukertilsynet Visjon TV og Webshop et gebyr på 250.000 kroner for markedsføring av et kosttilskudd som tilsynet mener «utnytter befolkningens frykt for å bli smittet av koronaviruset».
Ifølge Vårt Land vurderer også Normisjon å trekke seg fra samarbeidet. Også pinsemenigheten Filadelfia Kristiansand trakk seg tidligere i år ut fra kanalen.