Svensk fødselsekstra
Ukeblad øker opplaget med 100.000 ekstra i anledning den nye prinsessen.
Svenske medier har kastet seg rundt etter at kronprinsesse Victoria torsdag morgen fødte sin prinsesse.
Ifølge svenske Journalisten trykkes det nå opp ekstraopplag og ekstrautgaver.
Forventer storsalg
Svensk Damtidning øker opplaget sitt med 30 prosent og regner med å selge 100.000 eksemplarer mer enn vanlig.
– Dette er kommersielt veldig viktig for oss, sier sjefredaktør Karin Lennmor til Journalisten.
Svenske Se och Hör har ifølge Dagens Media klart å få trykken til å passe med fødselen og er i ferd med å levere fra seg bladet. Det svenske bransjebladet rapporter om jubel i sladderpressen etter fødselen.
Kastet om
De svenske løssalgs- og ettermiddagsavisene, Aftonbladet og Expressen, har også kastet seg om. Sistnevnte kjørte et 18 sider «Baby-extra», mens Aftonbladet fikk med seg ti sider om fødselen i deres førsteopplag. På spørsmål om hvordan Aftonbladet vil fylle morgendagens avis når det er så knapt med informasjon, svarer informasjonssjef Fredrik Lindén:
– Det er virkelig ingen utfordring.
Når bransjebladet Medievärlden spør hvordan overvåkingen vil være sammenlignet med bryllupet til kronprinsessen, svarer sjefredaktør Jan Helin: – Det blir ikke like omfattende, men stol på at det blir omfattende.
Etter deadline
Helin har også skrevet blogg om nattens hendelser som du kan lese her. Det samme har hans konkurrent Thomas Mattsson i Expressen som du kan lese her.
Mattson forteller til bransjebladet Resumé at fødselen skape en ordentlig nyhetsnatt i avisen.
– Beskjeden om at Victoria dro på sykehuset kom etter deadline på førsteopplaget, men vi kastet kjapt om og fikk med elleve sider der, sier han.