<p>Jan Thoresen, Sol.no. Foto: Birgit Dannenberg.</p>

Jan Thoresen, Sol.no. Foto: Birgit Dannenberg.

Dagbladet får penger av Google til å styrke kildekritikken

Med hjelp fra leserne.

Publisert Sist oppdatert

I vår lanserte Dagbladet et kritikksystem hvor leserne kunne klikke seg inn på artikler og avsnitt og så påpeke feil i artikkelen. Dette ble etablert etter at debatten ble flyttet fra kommentarfeltet til Facebook.

– Det beste med kommentarfeltet var at folk kunne komme med innspill om forbedringer og faktakorrigeringer for å gjøre artiklene våre bedre, sier digital redaktør Jan Thoresen i Aller Media.

Siden etableringen i mai har redaksjonen mottatt 15.000 henvendelser på 7.000 artikler fra 3.000 brukere. Og 99,9 prosent av henvendelsene er ifølge Thoresen saklige innvendinger på artiklene. Være seg skrivefeil, slurvefeil eller faktafeil.

Altså har brukerne i snitt kommet med 5 tilbakemeldinger hver. Det mener han viser at om brukerne først har gitt tilbakemelding én gang, gjør de det igjen. Ulempen er at med mindre brukerne har sendt epost til redaksjonene, får de ikke svar på sin henvendelse. Det er enveis-kommunikasjon.

Men med 2 millioner kroner fra Googles Digital News Initiativ skal en ny plattform utvikles.

Her finner du listen med alle som har mottatt penger fra Google. Deriblant Amedia Utvikling.

– Nå skal vi ta det fra en prototype til en plattform slik at det blir mulig å sette opp for flere nettsider og på flere språk. Og så skal vi lage flere funksjoner som gjør at vi kan gå i dialog med leseren.