Mobil-surfing er et vanlig innslag i gatebildet i Tokyo. På Shinjuku jernbanestasjon surfes det mens man venter på toget. Foto: Espen Moe
Mobil-surfing er et vanlig innslag i gatebildet i Tokyo. På Shinjuku jernbanestasjon surfes det mens man venter på toget. Foto: Espen Moe

Nettet i lomma

TOKYO (Journalisten): Japanerne sender ikke sms, de surfer på nettet. Bruken av pc faller, mens antallet mobilsurfere øker.

Publisert   Sist oppdatert

Uansett hvor du snur deg på gata i Tokyo, ser du folk som står med nesa i telefonen. Det tastes hyppig, sjeldnere ser man folk som prater i telefonen.

I motsetning til Norge er det ikke sms japanerne sender til hverandre, men ordinær epost. Mobiltelefonen er en nesten like utbredt surfeplattform som pc.

Japanerne surfer ikke på nyheter, men på Yahoo og sosiale nettverk. Japanske aviser er helt fraværende fra landets topp-ti-nettsteder, den største av dem, Sankei Digital, finner vi først på en 12. plass. I Japan er Yahoo det største nettstedet, de øvrige plassene kapres av portaler, søkemotorer og nettleverandører.

12. plass

Sankei Digital, som er nettutgaven til Sankei Shimbun, har til sammen fem titler på nett, stoffområdene som dekkes er kjendis, sport, finans og nyheter. I oktober 2007 allierte Sankei seg med Microsoft og driver nå MSN i Japan.

Økonomisjef Doi Tatsushi i Sankei Digital, mener 70 prosent av innbyggerne i Japan bruker nettet fast.

– Ungdommer bruker mer tid på nettsurfing med telefonen enn med pc, forteller Tatsushi.

Mixi

Sosiale nettverk er viktig, og det mest populære i Japan er Mixi, en lokal variant av Facebook.

– For de unge er telefonen selve kommunikasjonsenheten, mener Tatsushi. Stikkordene for ungdoms mobilsurfing i tillegg til sosiale nettverk er spill, underholdning og epost. Tradisjonelle nyheter er ikke viktig.

Økonomisjefen i Sankei Digital mener mobilvanene i Japan endret seg for ti år siden, da mobilselskapet NTT DoCoMo lanserte sin første innholdstjeneste. Prisen var 100 yen (7 kroner) i måneden.

Mobilbruken øker

For hele befolkningen er internett på mobilen nesten like utbredt som internett på pc. Fra 2006 til 2007 økte antallet mobile nettbrukere med 2,8 prosent, til 72,9 millioner – samtidig sank antallet som surfer på pc med 3,0 prosent til 78,1 millioner.

De fleste brukere er naturlig nok på begge plattformer, men på tampen av 2007 brukte 11,3 prosent av landets nettsurfere kun mobiltelefonen.

Tar betalt

Skal man lese nyheter på mobilen, må man stort sett abonnere på dette, selv om det stadig kommer flere gratis nyhetsalternativer.

Sankei Digital har rundt 200.000 abonnenter på mobile tjenester, og tallet har gått ned de siste fire årene.

– Det store spørsmålet er om vi heller skal gi bort stoffet gratis, men problemet er at annonsemarkedet på mobil fortsatt er umodent.

Umodent annonsemarked

Tatsushi forteller at ingen av de store selskapene som Sony, Toyota eller Nikon annonserer på mobilplattformen. Det er i det hele tatt få annonser, og mange av dem bærer preg av det Tatsushi karakteriserer som litt mindre seriøse aktører – som for eksempel lånekontorer.