En av de ansatte på fotoavdelingen i verdens største avis sjekker dagens utgave. Foto: Espen Moe

10,4 millioner i opplag

TOKYO (Journalisten): Yomiuri Shimbun har enorme dimensjoner og eget symfoniorkester. Men annonseinntektene fra nett er ynkelige.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Redaksjonen fordeler seg på 344 kontorer, vi besøkte hovedkontoret til verdens største avis i Tokyo.

Se bildegalleri fra hovedkontoret under saken.

Avisen har et samlet opplag på 14 millioner når kveldsutgaven regnes inn. Da trenger man 29 trykkerier og 100.000 avisbud, som igjen jobber for 8.500 underleverandører av transporttjenester.

Dessuten har avisen hele 60 korrespondenter i utlandet, fordelt på 35 kontorer. Bare i USA er det tre kontorer med tilsammen 15 journalister – i Kina har avisen ni reportere. De viktigste områdene i tillegg er Korea og Midtøsten. I Europa har Yomiuri kontorer i Russland, England, Frankrike, Belgia, Tyskland og Østerrike.

Baseball og symfoni

Dessuten har avisen eget symfoniorkester og et av landets mest populære baseball-lag: Yomiuri Giants.

Avisen ligger på døren til millioner av abonnenter hver morgen klokken seks. Japanerne legger stor prestisje i å levere avisen i tide.

Kun 30 prosent av avisens inntekter kommer fra annonser, ca. halvparten stammer fra abonnementene, noe som er typisk for de store japanske avisene.

Svakere nedgang

Opplaget er på vei ned, selv om fallet for de japanske avisene er langt mindre enn i Norge.

Assisterende redaktør i avisen, Masatomi Terada, forteller at enkelte mindre aviser er blitt nødt til å kutte ut ettermiddagsutgaven. Forklaringen på nedgangen er – som her – ungdommens frafall.

– Unge lesere avisene mindre enn før. Jeg er ikke sikker på hva det kommer av, men de søker informasjon på nettet og på mobiltelefonen.

Knapt nok nettinntekter

Avisen legger nesten bare ut artikler fra papirutgaven på nettet, noe som også er vanlig i de andre store avisene i Japan. I forhold til det enorme papiropplaget har avisen knapt nok lesere på nett.

Men noen satsing på nettutgaven virker det ikke som om Yomiuri Shimbun planlegger, for Terada nøyer seg med å fastslå at de «i hvert fall ikke skal legge den ned».

Inntektene fra nettavisen er én prosent av de totale annonseinntektene, eller bare tre promille av avisens totale inntekter.

Tapt en generasjon

Administrerende direktør i VG, Torry Pedersen, er imponert over Yomiuri Shimbuns satsing på utenriksstoffet og hvordan de distribuerer avisen.

– Men når det gjelder nettavisen, er de altfor passive. Ingen av de største papiravisene i Japan er blant de 25 største nettstedene, og de har tapt en hel generasjon unge lesere.

Espen Moe er for tiden på studietur i Japan i regi av STUP.

 

Powered by Labrador CMS