Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Det er det amerikanske finansnettstedet The Street som skriver dette.
– Mitt førsteinntrykk er at dette er ett av mange tiltak som Facebook kontinuerlig tester ut for å utvikle produktet sitt, sier medieforsker Jens Barland ved NTNU til Klassekampen.
For en måned siden lanserte Facebook planer om å la brukere av direkteartikler abonnere hos artikkelleverandøren direkte fra det sosiale mediets mobilapp.
Ved inngangen til fjoråret spådde flere at såkalte «instant articles» ville revolusjonere distribusjonen av nyheter. Men tjenesten ga ikke resultater som forventet og flere nyhetsleverandører har det siste året avsluttet eksperimentet.
– I dag er gevinsten ved «instant articles» så liten at medieselskapene som leverer stoff til Facebook gjør det mer av «tvang» enn av egeninteresse, sier Barland.
Han tror mange medieselskap heller vil satse på andre strategier, enn å forhandle om bedre vilkår for levering av stoff til Facebook.
– For norske og europeiske nyhetsprodusenter har det vært viktigere å prøve å dempe dominansen til Facebook og Google i annonsemarkedet, blant annet gjennom krav om skattlegging, sier Barland.