Media City Bergen kan snart by på det ny konseptet JoLab.
Media City Bergen kan snart by på det ny konseptet JoLab.

Lanserer nytt redaksjonelt kompetansesenter i Bergen

Felles storsatsing på innovasjon.

Publisert   Sist oppdatert

– Store deler av Medie-Norge går sammen med NCE Media for å lansere MCB Journalism Lab (Jolab), som etableres i Media City Bergen januar 2020, skriver Media City Bergen i en pressemelding.

Målet er å øke innovasjon og bygge kompetanse for fremtidens redaksjoner, samt styrke kritisk og undersøkende journalistikk.

Videre trekkes det fram at helt sentralt står også arbeidet med å bygge bærekraftige forretningsmodeller for mediehusene.

– Jolab vil dra nytte av bred kompetanse i ledende medieindustri og skal aktivt trekke med relevante presse- og mediemiljøer både nasjonalt og internasjonalt, for å gjøre tilbudet bredt, sterkt og relevant for både små og store medieaktører, står det i pressemeldingen.

Jolab er organisert som et prosjekt i Media City Bergen Media Lab, og administrert av klyngeorganisasjonen NCE Media.

Per Christian Magnus, leder for Senter for Undersøkende Journalistikk (SUJO) i Bergen, sier at han ser frem til å samarbeide tett med Jolab.

– Ambisjonen er å skape en felles plattform og arena for kompetanseutvikling og innovasjonsarbeid i den norske mediebransjen der samarbeid og samhandling står sentralt, sier Magnus ifølge pressemeldingen.

– Vi vil samarbeide tett med Jolab, og også trekke veksler på deling og samarbeid mellom journalister, redaktører og teknologiekspertise.

Foreløpige samarbeidspartnere er:

  • Senter for undersøkende journalistikk
  • TV 2
  • NRK
  • BT/Schibsted
  • BA/Amedia
  • Institutt for journalistikk
  • Mediebedriftenes Landsforening
  • Norsk Journalistlag
  • Landslaget for lokalaviser
  • Norsk Redaktørforening
  • Norsk Presseforbund
  • Skup
  • Nordisk Journalistcenter i Århus
  • Constructive Institute i Århus.

Anne Jacobsen, administrerende direktør for Media City Bergen og NCE Media, mener at den norske medieklyngen er verdensledende innenfor medier og medieteknologi, men at man nå ønsker å styrke skjæringspunktet mellom teknologi, redaksjonell utvikling og innovasjon gjennom en økt, felles satsing.

– I dette miljøet har vi de aller beste forutsetninger for å styrke den viktige journalistikken samtidig som vi kan skape nye verktøy for fremtidens redaksjoner og mediehus, sier Jacobsen ifølge pressemeldingen.

– Dette gjøres gjennom å styrke kompetanse og kunnskapsutvikling i mediehusene, samtidig som det utvikles nye løsninger for produksjon, distribusjon, storytelling, effektivisering, produktutvikling, analyse og innsikt, for å nevne noe. Vi er derfor veldig stolt av å initiere Jolab sammen med ledende medieaktører over hele landet.

Oppstarten blir i januar 2020.