Media City Bergen kan snart by på det ny konseptet JoLab.
Foto: Simon S. Brandseth
Lanserer nytt redaksjonelt kompetansesenter i Bergen
Felles storsatsing på innovasjon.
– Store deler av Medie-Norge går sammen med NCE Media for å lansere MCB Journalism Lab (Jolab), som etableres i Media City Bergen januar 2020, skriver Media City Bergen i en pressemelding.
Målet er å øke innovasjon og bygge kompetanse for fremtidens redaksjoner, samt styrke kritisk og undersøkende journalistikk.
Videre trekkes det fram at helt sentralt står også arbeidet med å bygge bærekraftige forretningsmodeller for mediehusene.
– Jolab vil dra nytte av bred kompetanse i ledende medieindustri og skal aktivt trekke med relevante presse- og mediemiljøer både nasjonalt og internasjonalt, for å gjøre tilbudet bredt, sterkt og relevant for både små og store medieaktører, står det i pressemeldingen.
Jolab er organisert som et prosjekt i Media City Bergen Media Lab, og administrert av klyngeorganisasjonen NCE Media.
Per Christian Magnus, leder for Senter for Undersøkende Journalistikk (SUJO) i Bergen, sier at han ser frem til å samarbeide tett med Jolab.
– Ambisjonen er å skape en felles plattform og arena for kompetanseutvikling og innovasjonsarbeid i den norske mediebransjen der samarbeid og samhandling står sentralt, sier Magnus ifølge pressemeldingen.
– Vi vil samarbeide tett med Jolab, og også trekke veksler på deling og samarbeid mellom journalister, redaktører og teknologiekspertise.
Foreløpige samarbeidspartnere er:
- Senter for undersøkende journalistikk
- TV 2
- NRK
- BT/Schibsted
- BA/Amedia
- Institutt for journalistikk
- Mediebedriftenes Landsforening
- Norsk Journalistlag
- Landslaget for lokalaviser
- Norsk Redaktørforening
- Norsk Presseforbund
- Skup
- Nordisk Journalistcenter i Århus
- Constructive Institute i Århus.
Anne Jacobsen, administrerende direktør for Media City Bergen og NCE Media, mener at den norske medieklyngen er verdensledende innenfor medier og medieteknologi, men at man nå ønsker å styrke skjæringspunktet mellom teknologi, redaksjonell utvikling og innovasjon gjennom en økt, felles satsing.
– I dette miljøet har vi de aller beste forutsetninger for å styrke den viktige journalistikken samtidig som vi kan skape nye verktøy for fremtidens redaksjoner og mediehus, sier Jacobsen ifølge pressemeldingen.
– Dette gjøres gjennom å styrke kompetanse og kunnskapsutvikling i mediehusene, samtidig som det utvikles nye løsninger for produksjon, distribusjon, storytelling, effektivisering, produktutvikling, analyse og innsikt, for å nevne noe. Vi er derfor veldig stolt av å initiere Jolab sammen med ledende medieaktører over hele landet.
Oppstarten blir i januar 2020.