Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Nå i november kjører Amedia i all hemmelighet en pilottest på noe mange har etterspurt: Som abonnent av én Amedia-avis, kan du for en relativt billig penge kjøpe tilgang til resten av konsernets aviser.
Piloten gjelder kun for abonnenter av Nordlys. Når de er innlogget på Nordlys.no og går til en annen Amedia-avis får de tilbud om å kjøpe seg tilgangen for 49 kroner måneden.
«Norgespakken gir deg digital tilgang alt redaksjonelt stoff i totalt 62 lokalaviser i Norge. Alt dette for kun kr. 49 per måned!» lokker konsernet med i salgsplakaten som utløses når en Nordlys-abonnent klikker på en plussartikkel på en nettutgave utenfor Nordlys.no.
Vil teste betalingsvillighet
Amedias direktør Haakon Johansen for forbrukermarked sier at konsernet ønsker å være en kundeorientert organisasjon. Han sier at piloten er utviklet med bakgrunn i at de ser at en stor andel av leserne leser minst to nettaviser regelmessig.
– Det er lesevillighet. Vi ønsker å se om det er betalingsvillighet, sier Johansen til Journalisten.
Johansen sier det er for tidlig å konkludere om resultatene ettersom piloten fortsatt pågår. Men det er ifølge direktøren en relativt liten andel av de som ser tilbudet, betydelig lavere enn 10 prosent, som slår til på tilbudet.
– Vi er usikre på betalingsvilligheten. Men dette er ikke noe som er markedsført, så det er en skjult pilot.
Johansen sier de har måtte ta hensyn til risiko for å tape inntekter som følge av piloten. Årsaken er at mange av abonnentene har to Amedia-aviser. Men det gjelder først og fremst papiraviser, og ikke nett.
– Vi ønsker å gi et godt tilbud til alle som er interessert. Men det må balanseres opp mot om det er forsvarlig inntektsmessig.
Rent teknisk bygger løsningen på aID, slik at systemet ser at leseren er Nordlys-abonnent når hun eller han besøker en annen nettavis. Dersom Amedia velger å gå videre med prosjektet etter testen må den tekniske løsningen bygges videre.
– En eventuell lansering vil ta flere måneder. Vi har kjørt piloten før vi tar den tekniske utviklingen.