VANT NETTPRISEN: Journalisten er her representert ved f.v. Kathrine Geard, Bjørn Åge Mossin, Kari-Mette Rugland, Helge Øgrim, Glenn Slydal Johansen og Martin Huseby Jensen. Foto: Ina Lindahl Nyrud
Dette er årets nettsted
For andre år på rad kåres Journalisten.no til årets nettsted i Fagpressen.
Journalisten har de fire siste årene jobbet intensivt med å bedre sitt digitale tilbud. Det startet med en forsiktig omlegging av design og introduksjon av en tydelig debatt på nettsidene som senere ble trappet opp med våre bloggere.
I 2009 og 2010 fikk Journalisten hederlig omtale av fagpressens jury for sin digitale satsing, og i fjor vant vi selve prisen for det beste nettstedet. I år gjentok vi bragden.
Hevder seg
– Vinneren av prisen er sterkt til stede i alle digitale flater – både på eget nettsted i sosiale medier og på mobil og nettbrett. De utnytter de ulike digitale medienes fordeler på en forbilledlig måte. Nettstedet oppdateres med relevante bransjenyheter og legger til rette for leserdialog og debatt. Stoffet markedsførers gjennom nyhetsbrev, men ikke minst i sosiale medier der bladet er blitt en sterk merkevare. Nettbrettversjonene deres er så gode at de hevder seg i teten i mediebransjen i Norge – ikke bare i Fagpressen.
Juryen mener årets vinner både totalt sett og separat for de ulike digitale kanalene er best i Fagpressen.
Vinneren av nettprisen er derfor i år igjen: Journalisten.no, heter det i juryens begrunnelse.
Juryen, som ledes av Christian Borch, består ellers av magasinkonsulent Per Mortensen, journalist Aina Johnsen Rønning i Advokatbladet, redaktør Berit Nyman i Fagpressen, nettredaktør Stine Bjerkestrand i Tidsskrift for Den norske legeforening, grafisk designer Madeleine Karlstrøm, Fagpressens leder for markedsforum Dagfrid Hammersvik og fotopedagog Knut Førsund. Elisabeth Berg Pronkow har vært jurysekretær.
– Det er et trangt nåløye og Journalisten vant i konkurranse med 20 andre nominerte i kategorien. I tillegg har juryen gått gjennom det digitale tilbudet til Fagpressens mer enn 200 medlemmer, sier daglig leder Even Trygve Hansen i Fagpressen.
Stolt redaktør
Ansvarlig redaktør Helge Øgrim er stolt og overrasket for å ha kunnet ta imot prisen for årets nettsted for andre år på rad.
– Det siste året har vi opplevd en radikal trafiikforskyving mot sosiale medier. Det er krevende for en liten redaksjon å drifte så mange plattformer samtidig, men vi synes også det er gøy, sier Øgrim og legger til:
– Nå føler vi igjen at vi har mye ugjort, litt som i 2008. Det kommende året håper vi å få til en kraftig redesign på nett og mobil og utvide innholdet. Vi lanserer snart tjenester som skal øke nettinntektene. Det trengs, slik utfordringene står i kø.
Hjemkjøp som fungerer
Bransjebladet Kampanje ble kåret til vinner av selve Fagpresseprisen.
– I løpet av det siste året har Kampanje på trykk, nett, mobiltelefon og lesebrett befestet og forsterket sin posisjon. Tross en beskjeden stab, har vinneren utviklet seg til å bli et ledende talerør og dermed et uvurderlig nyhets- og kommunikasjonsorgan for sin bransje, heter det i juryens begrunnelse.
Juryen skriver videre at produktet bærer preg av sterkt personlig engasjement blant eiere og medarbeidere.
Ansvarlig redaktør og daglig leder i Kampanje, Knut Kristian Hauger, sier hele staben er lykkelig over at Kampanje er kåret til Norges beste fagblad.
– Vi gleder oss stort over Fagpresseprisen 2012. Norsk fagpresse består av en rekke kvalitetsmedier, så prisen henger dermed høyt. For tre år siden overtok tre av oss eierskapet og siden da har vi jobbet målrettet med å styrke Kampanje redaksjonelt og kommersielt på alle plattformer. Fagpresseprisen er en anerkjennelse av hardt og godt arbeid over flere år. Vi deler den med alle ansatte, samarbeidspartnere, kunder og ikke minst leserne, ja, alle som bidrar til å gjøre Kampanje bedre.
Fikk journalistpris for 22.7-dekning
Den tidligere hedersprisen til Fagpressen er omdøpt til Årets bladfyk og gikk for første gang til Kommunal Rapports Britt Sofie Hestvik. Hun fikk prisen for arbeidet med utvikling av bladet.
Journalist Erik Inderhaug fra bladet Politiforum fikk årets journalistpris for sine artikler om politiets rolle rundt hendelsene 22. juli.
– De to reportasjene gir levende innsikt i den personlige opplevelsen av å være førstemann på stedet med politiansvar. Uniformen gir ham en del av autoriteten, men inni den er han et menneske. Dramaet overgår fantasien, følsomt og sårbart, skriver juryen i sin begrunnelse.
Fotovinneren
Dimitri Koutsomytis i =Oslo vant fotoprisen for tredje gang på fire år, men i år måtte han delen den med Ivan Brodey i Arkitektur N.
Cupido vant markedsprisen, mens forsidepris og designpris
ble vunnet av henholdsvis Tidsskrift for Den norske legeforening og gatemagasinet Sorgenfri.
Juryleder: Christian Borch, programleder og forfatter
Jurymedlem: Per Mortensen, magasinkonsulent
Jurymedlem: Aina Johnsen Rønning, journalist Advokatbladet
Jurymedlem: Berit Nyman, redaktør redaksjonell kompetanse DNFF
Jurymedlem: Stine Bjerkestrand, nettredaktør Tidsskrift for Den norske legeforening
Jurymedlem: Madeleine Karlstrøm, grafisk designer
Jurymedlem: Dagfrid Hammersvik, leder markedsforum DNFF
Jurymedlem: Knut Førsund, fotopedagog
Jurysekretær: Elisabeth Berg Pronkow i DNFF