Kommentar:

Konstituert redaktør Glenn Slydal Johansen, journalist Kristine Lindebø og fotojournalist Andrea Gjestvang er glade for nye Journalisten.no. Foto: Jon Reidar Hammerfjeld
Konstituert redaktør Glenn Slydal Johansen, journalist Kristine Lindebø og fotojournalist Andrea Gjestvang er glade for nye Journalisten.no. Foto: Jon Reidar Hammerfjeld

Velkommen til Journalistens nye nettside!

Produserer fra i dag på samme plattform som Dagbladet, TV 2 og Khrono.

Published   Updated

Det gleder Journalisten å ta i bruk Labrador som ny publiseringsplattform fra tirsdag 17. april. Veien til lansering har vært relativt kort: Så sent som i begynnelsen av februar inngikk vi avtalen med leverandøren, Publish Lab, som eies av Aller Media og TV 2.

Vi i redaksjonen gleder oss over at leserne forhåpentligvis opplever at de får en bedre opplevelse av den gode journalistikken som vi i redaksjonen mener at vi lager.

Vi får nå større fleksibilitet og flere muligheter til å presentere stoffet, ikke minst bilder, på en kvalitetsmessig god måte.

Et annet mål for den nye nettsiden er at forsiden skal bli mer attraktiv som et referansepunkt for lesere på jakt etter godt faglig stoff om journalistikk og medier. Det blir lettere å pakke og presentere stoff som vi mener fortjener lenger levetid enn noen få dager. Og vi kan lettere trekke fram gullkorn fra arkivet til glede for nye lesere.

Mediedebatt trekkes nå inn som en integrert del av siden og publiseringsløsningen. Det innebærer en styrkelse av debattfeltet at vi gjør det lettere å publisere meningsinnhold. For Journalisten er mediedebatt og mediekritikk fortsatt et viktig satsingsfelt.

Kontinuerlig utvikling

Gjennom valget av Labrador får Journalisten trekke på erfaringer rundt publiseringsløsning fra både store aktører som Dagbladet, TV 2 og Klikk, men også nisjemedier som universitetsavisen Khrono.

Det gir oss et godt utgangspunkt for det kanskje viktigste med en publiseringsløsning i en digital tid: Vi når aldri ved et sluttpunkt, men vil være i kontinuerlig utvikling. Når flere nisjemedier velger samme løsning gir det oss mulighet til å gå sammen om utvikling av funksjoner vi ser samme behov for.

For annonsører gir den nye nettsiden nye og økte eksponeringsmuligheter som vi håper våre kunder finner attraktive. Ta gjerne kontakt med annonseansvarlig Frode Frantzen på telefon 91 39 93 37 eller e-post annonsejournalisten.no for å lære mer.

Dagens lansering betyr ikke at Journalistens nettside designmessig heller er ferdig. For å få til et raskt skifte nå, har vi valgt å utsette et gjennomgripende redesign til et senere tidspunkt. Et mer gjennomgripende redesign blir trolig aktuelt å sette i arbeid senere i år.

Først og fremst er vi opptatt av journalistikken, og vi benytter derfor også anledningen til å oppfordre alle til å dele tips med redaksjonen. Du kan sende en e-post til en av våre journalister, til felles tips-e-post [email protected], eller du kan ringe redaktør (konst.) Glenn Slydal Johansen på telefon 93 03 79 76.