– Journalistikk ikke lenger et produkt, men en tjeneste

Fagbladutgiveren Reed Business Information (RBI) mener de tjener leserne bedre ved å blogge om syke kyr, store lastebiler og Boeing-fly.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Utgiveren av nisjefagblader som New Scientist, Farmer’s Weekly og Flight International, har funnet en måte å ta journalistikken et skritt videre: De blogger på harde livet. Ved kriser, som utbrudd av munn- og klovsyke, poster de også informasjon på egne leserforum for å gi leserne sine løpende oppdateringer.

– Journalistikk har gått fra å være et produkt til å være en tjeneste, og dette er god servicejournalistikk, sier Adam Tinworth, bloggsjef for RBI i England, til Journalisten.

Liveblogget fra fesjå

– Et godt eksempel er når Chrissie Lawrence tok med seg laptopen sin og liveblogget for Farmers’ Weekly om kyrne til salgs på månedens fesjå i Perth. Godt plassert på toppen av en halmball, blogget hun notater og bilder fra begivenheten og leverte et godt stykke reportasje for leserne bladet hennes tjener. Det gir leserne våre en følelse av at hun er deres utsendte, og den følelsen av eierskap, at vi gjør en jobb for dem, er veldig viktig, forklarer han.

Tinworth forteller at de også bruker nettforum aktivt, noe som tok av ved de siste utbruddene av munn- og klovsyke. Da postet Farmers’ Weekly informasjon på nettforum fortløpende for å holde bondesamfunnet oppdatert om den siste utviklingen.

– Vi kan ikke måle verdien i tall, men det er vanvittig verdifullt for et magasin som Farmer’s Weekly. For bloggene våre måler vi suksess etter trafikk, antall kommentarer og andre faktorer. Det er en hensiktsmessig kommersiell investering fordi det skaper mer lojale lesere.

Spreke lastebiler og store fly

Andre RBI-bloggere som har funnet den rette nisjetonen er Brian Weatherly, redaktør av Commercial Motor, Truck & Driver, med sin Big Lorry Blog. Om bloggen, hvor han skriver om og gjerne poster bilder av store lastebiler, skriver han:

– Du ville kanskje ikke tro at en 53-år gammel bladfyk ville være interessert i blogging. Ikke helt tingen for en gammel journalist og best overlatt til ungt blod som skjønner seg på sånt. Vel, alt jeg kan si er at blogging har vært det mest interessante, frustrerende, frigjørende, forstyrrende (og ikke glem besettende) som har skjedd i hele mitt journalistiske liv.

Et annet av Reed Business’ bransjeblader hvor bloggingen har slått an, er Flight International, som har opptil flere spesialiserte blogger, deriblant Runaway Girl og Flight blogger. Sistnevnte er en uavhengig bransjeblogg som nylig ble kjøpt inn av Flight International.

Runaway Blogger

– Jon Ostrower aka Flightblogger hadde kontakter som jobbet på gulvet med Boeings fly. Han produserte mye original journalistikk, men var ikke utdannet journalist. Nå jobber han for oss og gjør det han alltid har gjort, men får penger for det. I en god måned slår han trafikktallene til New Scientist. Han er dyktig på interaktiv journalistikk, har alle de rette instinktene, sier Tinworth, og legger til:

Runaway girl er for tiden den nest mest leste av flight-bloggene våre. Hun spiller på kvinnelig sjarm men kan også bransjen inn og ut, og vet hva hun snakker om.

På spørsmål om hva som er formålet med disse bloggene, skriver Michael Targett, nettredaktør for Flight Global:

– Når alt kommer til alt er formålet å tjene publikums nye krav. Jeg blir ofte spurt hvorfor jeg gidder å gjøre «denne greia». Det enkle svaret er at det er fordi flere og flere folk leser, svarer på, laster ned, lenker til og ser på «den greia».

Farlig enkelt

– Jeg tror mange journalister ikke følger med på sosiale medier og ikke er klar over trusselen herfra. Derfor er jeg veldig fornøyd med at Flight International bruker bloggeprogramvaren Blogger. Det får journalister til å tenke: shit, dette er jo så mye enklere å bruke enn vårt eget Content Management System (CMS), sier Tinworth.

Men når journalister først har fått smaken på blogging og hvor enkelt det er å bli sin egen utgiver ved hjelp av en blogg, har man ingen garanti for hvordan de velger å bruke verktøyene. Da Reed Elsevier, som eier RBI, nylig gjorde det kjent at de ønsker å selge RBI for å minske sin eksponering for den ventede nedturen i annonsemarkedet, satte en av selskapets journalister likså godt opp en blogg for å følge salgsprosessen i detalj.

Powered by Labrador CMS