Mend medlemstallet i Dansk Journalistforbund faller, er det en kraftig økning i antall journalister som går over til kommunikasjonsjobber i private bedrifter og offentlig virksomhet i Danmark. På bildet rådhuset i København. Foto: Privat
Mend medlemstallet i Dansk Journalistforbund faller, er det en kraftig økning i antall journalister som går over til kommunikasjonsjobber i private bedrifter og offentlig virksomhet i Danmark. På bildet rådhuset i København. Foto: Privat

Advarer mot forkledd journalistikk

 
Antallet journalister i kommunikasjonsstillinger er tredoblet på 15 år i Danmark.

Publisert   Sist oppdatert
- Som regel begynner de i produksjonen og deretter kan de gå videre til sjefsnivået, sier Astrid Haug, leder i dansk Kommunikationsforening, til danske Journalisten.
 
Utviklingen skaper kommunikasjon forkledd som journalistikk, advarer forsker.
 
Omtrent tre ganger så mange journalister som i år 2000 jobber i dag med kommunikasjon i Danmark.
 
- Det er blitt større åpenhet og bedrifter kommuniserer mer. I det offentlige var det tidligere embedsmenn som tok seg av kommunikasjon - nå er de erstattet av fagfolk, sier Haug til Journalisten.
 
Bladets oversikt viser at mer enn 900 medlemmer av Dansk Journalistforbund - langt de fleste av dem utdannede journalister - er ansatt i kommunikasjonsstillinger på offentlige overenskomster. Ved årtusenskiftet lå tallet på om lag 300.
 
Veksten i det private arbeidsmarkedet har vært tilsvarende, skriver Journalisten. DJ vurderer at omkring 800-900 medlemmer – også her de alle fleste utdannede journalister – i dag er ansatt i kommunikasjonsstillinger i private bedrifter.
 
Parallelt med denne utviklingen viser tall fra DJ at det i perioden 2007 til 2014 er blitt omkring 500 færre DJ-medlemmer i de danske avisene.
 
Mye av den moderne kommunikasjonen er i dag så godt kamuflert som journalistikk, at selv mediehusene kan ta feil av reklame og journalistikk, sier professor i Journalistikk ved Roskilde Universitet, Mark Ørsten, til danske Journalisten.