E24 og Kampanje samarbeider ikke lenger.
E24 kutter Kampanje
Ikke fornøyd med stoffdelingen.
Etter nesten tre og et halvt års samarbeid har E24 og Kampanje valgt å bryte med hverandre. Kampanje har i denne perioden bidratt med redaksjonelt innhold på mediefronten i E24, mens E24 skulle drive trafikk til Kampanje.
Ikke fornøyde
Det siste ga ikke den effekten man hadde forventet da samarbeidet ble inngått.
– Samarbeidet fungert ikke helt som det burde. Kampanje fikk ikke trafikken de håpet på. Fra vår side har vi for så vidt vært fornøyd med innholdet. Vi var ikke fornøyd med at de etter hvert brukte minst like mye av vårt stoff som vi gjorde av deres, sier sjefredaktør Per Valebrokk i E24.
Erlend Fossbakken i Kampanje forteller at samarbeidet mellom de to stort sett har vært et godt samarbeid. Han mener det har vært et interessant prosjekt å få være med på for et nisjested.
- Det var klart allerede i starten at vi ikke fikk stor trafikk ut av det. Det er snakk om at mellom én og to prosent av brukerne til Kampanje kom fra E24, sier Fossbakken og forteller at de dermed heller ble enige med daværende E24-redaktør Hans Christian Vadseth om å ha stoffutvekslingssamarbeid
Dekker videre
Selv om samarbeidet med Kampanje er brutt, betyr ikke det at næringslivsavisen dropper dekningen av mediebransjen.
– Hvordan vil dere håndtere dekningen av dette stoffområdet videre?
– Det har vi ikke bestemt ennå. Vi skriver ganske mye mediestoff allerede, det var jo også noe av problemet at de brukte stadig mer av vårt innhold.
For Kampanjes del har trafikken økt gjennom året. Forrige uke var blant toppukene til bransjenettstedet med nesten 30.000 unike brukere innom. I vår ble det klart at tre av de ansatte i bransjebladet kjøpte selskapet fra Hjemmet Mortensen.
Selv om Kampanje og E24 har gått fra hverandre, er Kampanje i dialog med flere aktører om trafikk- og innholdssamarbeid
- Og på andre redaksjonelle og kommersielle områder. Vi er i dialog med disse. I disse samtalene har vi gjort det klart at det er avgjørende å ikke vanne ut den målgruppen våre annonsører etterspør. Det har vi fått klar beskjed om fra våre annonsører. Det betyr ikke at vi avviser lesere som ikke er i målgruppen, men først og fremst ønsker vi å styrke oss innenfor målgruppen.